21/5/25

La Nova Cançó de Ferran Aisa

 

La Nova Cançó

Ferran Aisa


 

La Nova Cançó va aparèixer l’inici de la dècada dels seixanta de la mà i l’empenta d’uns joves intel·lectuals i estudiants amb el propòsit de defensar la cultura i la llengua catalana molt abandonades des del final de la Guerra Civil espanyola. Tot va començar amb un article de Lluís Serrahima de 1959 a la revista Germinabit que clamava “Ens fan falta cançons en català...” Els primers integrants foren els germans Josep i Miquel Porter-Moix, Lluís Serrahima, Delfí Abella, Remei Margarit, Josep Maria Espinàs... Sota l’impuls d’aquests pioners es va posar en marxa Els Setze Jutges. Un travallengües català que ens diu que Setze jutges d’un jutjat, mengen fetge d’un penjat... Gairebé de la nit al dia els concerts i recitals es van succeir i, d’aquesta manera, l’esperit de la Nova Cançó va anar calant en la societat catalana. Els cantors pujaven a l’escenari amb versions d’autors sobretot de llengua francesa: Brassens, Brel, Bárbara, Greco..., poc després arribarien les pròpies cançons. La majoria d’elles de caire satírica, humorística, sentimental i fins i tot existencialista. La Nova Cançó es va anar normalitzant en els ambients culturals catalans, Els mitjans de comunicació van començar a prendre en serio aquell grapat d’intel·lectuals que cantaven i els que, a poc a poc, anaven entrant als Setze Jutges: Francesc Pi de la Serra, Enric Barbat, Xavier Elies, Guillermina Motta, Maria del Carme Girau, Martí Llauradó, Joan Ramon Bonet, Maria Amèlia Pedrerol... La creació de la casa de discos EDIGSA va servir per què els components dels Setze Jutges gravessin les seves cançons. Això va servir per normalitzar el cant en català no solament en els pioners, sinó a altres cantants que normalment cantaven en castellà com és el cas de Josep Guardiola, Salomé, Dova... i nous apareguts els primers anys seixanta com el valencià Raimon. L’any 1963 -com ja he explicat anteriorment- els cantants Raimon i Salomé van guanyar el Festival de la Cançó del Mediterrani amb una cançó en català: Se’n va anar... En aquests anys destaca el programa de Ràdio Barcelona “Radio scop” que, dirigit per Salvador Escamilla, va servir per difondre la cançó catalana. En aquest programa es van donar a conèixer l’any 1965 cantants com Joan Manuel Serrat, el qual fou el Jutge número tretze. En els següent dos anys s’incorporaren al Grup tres cantants joves: Rafael Subirachs, Maria del Mar Bonet i Lluís Llach.

Les cases de discos principalment Edigsa i Concèntric van començar a promoure els nous valors de la cançó catalana incloent-hi també a Raimon, Ovidi Montllor, Xavier Ribalta, Pau Riba, Jaume Sisa, Toti Soler i els integrants del Grup de Folk i conjunts com Els Quatre Tambors i altres grups com La Trinca.

A través de la discografia també arribaven a Catalunya les cançons tradicionals o populars de països com Irlanda, França, Itàlia, Estats Units o d’Amèrica del Sud. Moltes d’aquestes cançons foren traduïdes al català. A la vegada artistes internacionals gravaren cançons al català com Joan Baez que grava El cant dels ocells, cançó popular catalana que va fer famosa Pau Casals. També artistes de música moderna-comercial com Rita Pavone, Tony Dallara i altres gravaren els seus èxits al català.

Des del primer moment de l’aparició de la Nova Cançó els cantautors van tenir cura de mantenir la qualitat de les seves lletres i, alhora, musicaren els poetes de llengua catalana: Joan Salvat-Papasseit, Pere IV, Rosselló-Pòrcel, Màrius Torres... Cantants com Subirachs i Llauradó van cantar el poema de Salvat-Papasseit “Pantalons llargs”: Campaneta daurada del meu carret de fira, / cavallet de cartró de mig pam, tot pintat; / havem caminat tant pels camins sense ira / que ara ens cal reposar i agrair nostre fat. / Ja no tornaré més fent osque! osque! Corrent / a carregar amb palets el teu quadrant de  fusta. / Campaneta daurada, tu em sabies content. / Ara em mena la gent i tothora tinc justa: / i soc infant encara, i no puc fer-ne esment. / Cavallet de cartró, tu em sabies la joia: / si ara jugués a córrer, què diria la gent... / Trobaran molt millor que estimi alguna noia / tant si és bella com no –cavallet tot pintat, / campaneta daurada- i que us deixi al terrat.

La poesia ha estat des d’un principi el principal baluard de la Nova Cançó fent-nos conèixer els gran poetes catalans. Raimon amb el seu sentit poètic i musical va musicar a Salvador Espriu i els poetes clàssics del Segle XV, desconeguts per gran part del poble: Ausiàs March, Anselm Turmeda, Jordi de Sant Jordi, Bernat Metge...   D’aquesta manera descobríem la bella poesia del valencià Ausiàs March: Veles e vents han mos desig complir, / faent camins dubtosos per la mar. / El Mestral i el Ponent veig contra ells; / Xaloc, Llevant, els volen ajudar / amb els amics, el Gregal i el Migjorn, / i preguen junts al vent de Tramuntana / que els afavoresca amb el seu buf, / i entre tots cinc facen bo el meu retorn. / Bullirà el mar com la cassola al forn, / mudant color i l’estat natural, / i mostrarà que odia tot allò / que s’ature sobre ell per un instant; / els peixos grans i els petits correran / i cercaran amagatalls secrets: / fugint del mar, on s’han criat i fet, / buscant remei a terra eixiran.

En aquest sentit ha estat magistral la tasca de Raimon per donar-nos a conèixer textos poètics perduts a les biblioteques per fer-los arribar a la joventut. Espriu és l’altre gran poeta musicat per Raimon, és una veritable revolta contra les circumstàncies que han minvat la veritat històrica de la cultura i la llengua catalana. Les actuacions de Raimon, davant d’un públic jove, esdevenen una mena de míting o comunió d’interessos . Quan Raimon canta amb un crit sincer s’omple el cor del públic vibrant que crida com ell: Ara digueu: Ens mantindrem per sempre fidels al servei d’aquest poble... I quan el cantant de Xàtiva torna a la càrrega, el públic sense descans entona el seu cant: No, nosaltres no som d’eixe món... Les cançons de Raimon han mantingut un gran èxit des dels seus inicis: “D’un temps, d’un país”, “El vent”, “Cantarem la vida”, “Diguem no”, “La nit”, “Cançó de les mans”, “A cops”, “He deixat ma mare”, etc. Malgrat la censura, les multes i les prohibicions la Nova Cançó i cantants com Raimon han estat fonamentals per conscienciar a molt joves estudiants i no estudiants de la situació en què vivim sota la bota del franquisme. I Raimon canta “Cançó d’albada” de Salvador Espriu:  Desperta, és un nou dia. / La llum del sol llevant, vell guia. / No deixes res / per caminar i mirar fins ponent.  / Car tot en un moment en serà pres.

La cançó catalana a finals dels seixanta ja s’havia professionalitat, alhora que alguns cantants havien passat al bilingüisme com va ser el cas de Joan Manuel Serrat, Guillermina Motta, Núria Feliu, Glòria...

La influència de la Nova Cançó catalana i la denominada protesta es van estendre aviat per altres regions espanyoles: Galícia, País Basc, Castellà, Aragó, Andalusia, Extremadura, Madrid i, naturalment, Països Catalans. Els principals cantants de protesta o de cançó social foren els gallecs Miro Casavella i Fuxan os Ventos; els aragonesos La Bullonera i Juan Antonio Labordeta; els grup basc Ez Dok Amairu (No hay trece); els andalusos Manuel Gerena i Enrique Morente; l’extremeny Pablo Guerrero; els castellans Hilario Camacho, Luis Pastor, Elisa Serna, Julia León; els valencians El Tall; l’asturià Victor Manuel; el mallorquí Tomeu Peña; la murciana Mari Trini; la madrilenya Cecília; etc. Un altre cantant d’aquesta època que va influenciar a la meva generació fou Paco Ibáñez que va promoure -amb la seva veu i la seva guitarra- els poetes espanyols clàssics i contemporanis: Manrique, Quevedo, Góngora, García Lorca, Goytisolo, Celaya, Blas de Otero... El mateix Joan Manuel Serrat també gravaria diversos poetes que esdevindrien un gran èxit el 1969 el LP dedicat a Antonio Machado i el 1972 a Miguel Hernández. Tot plegat em va influenciar i em va ajudar a formar la meva carrera humana i cultural i a entendre el món que m’havia tocat viure a través de la poesia.


Ferran Aisa Pàmpols


No hay comentarios:

Publicar un comentario