13/5/15

Barcelona - Imatges Ll. Permanyer / Ferran Aisa

BARCELONA 1900
Postals de Hauser y Menet, 1894-1905
Lluís Permanyer
Introducció: Ramon Pla
Editorial: Efadós i Ajuntament de Barcelona
(El Papiol, 2014)
Pàgines: 167
Preu: 29 euros
(Coberta llibre Ll.. Permanyer)


IMATGES INÈDITES DE BARCELONA

FERRAN AISA


Lluís Permanyer (Barcelona, 1939) és periodista de La Vanguardia, de la qual és cronista de la ciutat. A més com escriptor porta publicats més de vuitanta llibres, entre els darrers hi ha La Barcelona Lletja, L’esplendor de la burgesia barcelonina, Barcelona panoràmica, Història en relleu, entre altres. També destaca la seva faceta com col·laborador radiofònic i director i comentarista de documentals emesos per TV3, sobre temes barcelonins. Permanyer ha estat guardonat en diversos premis com el Ciutat de Barcelona. Ara comenta i exposa acuradament la col·lecció de Postals de Barcelona que va editar a finals del segle 

XIX i primers del XX la casa d’arts gràfiques Hauser y Menet, una firma franco-suïssa. Les primeres targetes postal van aparèixer el 1869  a Àustria, per tant el passat 2014 van complir 145 anys. Segons explica Ramon Pla les primeres Targetes Postals no portaven imatges, la primera que Hauser y Menet van publicar a Espanya era una postal de Madrid. Entre el 1892 i el 1895 van començar a sortir dels seus tallers les primeres postals amb imatges de Barcelona i també d’altres indrets catalans com Montserrat, Vilanova i la Geltrú, Martorell, Tarragona, Poblet i Lleida. 
La popularitat de les targetes postals fa fer aparèixer els primers col·leccionistes i el 1901 es fundava a Barcelona la “Sociedad Cartófila Española, Hispania”, que va arribar a tenir en els primers mesos 900 socis. La Societat editava la revista España Cartofila. Lluís Permanyer, comenta: <<Ja sabem que les postals s’imposen en aquesta època. Potser per això es podria arribar a creure que Hauser y Menet decideix llavors començar a editar postals de Barcelona. És una veritat a mitges, ja que la ciutat havia iniciat l’experimentació d’un canvi radical que li permet ingressar en una modernitat que per causes diverses, s’havia anat endarrerit.>> Permanyer fa un repàs d’aquesta modernitat barcelonina que havia començat amb el naixement de la gran aventura de l’Eixample i de l’Exposició Universal de 1888: <<La imatge que la ciutat –diu Permanyer- va donar al món va ser la pròpia d’una força emergent, encarada vers la modernitat tècnica i comercial.>> 
L’autor del llibre fa referència a l’aparició d’una nova ciutat amb edificis majestuosos al Parc de la Ciutadella, al Passeig de Gràcia, l’artèria de la Rambla o els nous monuments com Colom, que seran fotografiats i reproduïts en les postals de Hauser y Menet. Lluís Permanyer comenta cadascuna de les imatges de la ciutat reproduïdes en targeta postal. Les fotografies realitzades amb una gran qualitat són testimoni d’una Barcelona gairebé inèdita: el port, Miramar, la plaça de Catalunya, la rsa del tren del carrer d’Aragó, el Cafè Colón, el Palau de Belles Arts... Permanyer, d’aquest darrer Palau desaparegut, diu: <<L’havia projectat l’arquitecte August Font. Era molt més interessant per dins, on havia aportat unes agosarades solucions constructives i espacials. Després la Guerra Incivil va ser derrocat per vendre’n el ferro, que llavors anava molt buscat i es pagava molt bé. Quina vergonya!>>

Ferran Aisa-Pàmpols 
(El Punt Avui, 27-3-2015)

No hay comentarios:

Publicar un comentario