EVASIONS BARCELONINES AL PARAL·LEL
(Conferència a l’Ateneu del Raval 30 d’octubre de 2018)
Ferran Aisa
Evasió
i divertiment dels barcelonins: el Paral·lel i el teatre Arnau. El
Paral·lel apareix a la segona meitat del segle XIX una vegada enderrocada la
tercera muralla de Barcelona, però durant molts anys és una zona inhòspita de
pas cap a la muntanya de Montjuïc. Els barcelonins de les distintes classes
socials tenen espais ben diversos per les seves diversions, per una banda
podríem parlar del Liceu o el Principal com teatres d’Òpera i sales de ball i
per altra de la popular Patacada del carrer de las Tàpies. També abunden les
societats humorístiques i recreatives com el Taller de l’Embut, Lo Niu Guerrer,
la Societat del Born, etc., que organitzen els populars carnavals. En aquesta
segona meitat del s. XIX destaques els cors d’Anselm Clavé que actuen als
jardins dels passeig de Gràcia, sobretot a l’Euterpe i a la Ninfa o acudeixen a
les representacions de teatre clàssic espanyol al Prado Catalán. També
s’instal·len algunes barraques de fires a l’entorn del Parc d’Atraccions del
passeig de Gràcia
Una
vegada enderrocada la muralla s’inicia la urbanització de l’antic camí de
Gràcia amb la seva Font de Jesús on anaven els barcelonins a berenar. Amb la urbanització del Camí de Gràcia i la
planificació de l’Eixample va desaparèixer tots aquesta zona lúdica de
Barcelona passant en un primer moment
algunes de les barraques de fira, circs i envelats a la plaça Catalunya. Això
va ser l’antesala del Paral·lel, doncs a fina de segle ja s’instal·laven les
primeres carpes, barraques i envelats en aquest indret.
El Paral·lel esdevindria aviat en la nova zona d’esplai
dels obrers barcelonins. Malgrat que el Paral·lel encara no s’havia urbanitzat,
allà es van instal·lar envelats, barraques de fira, atraccions, tavernes,
cafès, teatres, cabarets... Els clients habituals d’aquests tuguris eren els
obrers que treballaven a les fàbriques del Raval, les bòviles del Poble-sec o
els treballadors de les pedreres de Montjuïc. El 1896 Narcís Xifra va
instal·lar en una part dels Horts de Sant
Bertran la instal·lació d’una central tèrmica elèctrica amb les populars
Tres Xemeneis, símbol de la Barcelona industrial i al seu entorn les primeres
barraques de fira, els music-halls, els cafès, els teatres, etc.
La classe Popular barcelonina mantindrà durant gran part
del segle XX una gran afinitat amb el Paral·lel, acudint en massa al teatre, a
les varietès, al circ i a tota mena d’espectacles dels més variats. Els seus
cafès seran centres de trobada, de tertúlia, de passatemps. La vida ociosa del
Paral·lel oferirà molts llocs de treball a homes i dones del Raval, del Poble
Sec, de Sant Antoni... Cambrers, músics, tramoistes, acomodadors, sastres,
modistes, perruqueres, etc.
El Paral·lel també esdevé un espai de manifestacions i
lluites obreres al llarg del segle, des de la Vaga de 1902 fins al 19 de Julio
de 1936 i molt més enllà durant la transició espanyola trobem la CNT
manifestant-se contra els Pactes de la Moncloa el 15 de fener de 1978. Els
teatres del Paral·lel esdevenen escenaris per a mítings del Partit Radical de
Lerroux o dels sindicats de la CNT on destaca l’oratòria de Salvador Seguí. El
cafè Espanyol i el Bar La Tranquilidad son els dos principals establiments
freqüentat per anarcosindicalistes i anarquistes. Al teatre Apolo se celebren
vetllades de teatre anarquista dirigides per Felip Cortiella i el seu elenc
Vetllades Avenir representant Ibser, Mirbeau i obrers pròpies.
El teatre Arnau havia obert com a pavelló de fusta el
1894, posteriorment, a primers del segle XX, en el mateix lloc es va edificar
el teatre que encara resta en peu. Destaquen les interpretacions de la Bella
Chelito i de Raquel Meller, el 1915 va esdevenir Folies Bergère. A partir de 1930 va convertir-se en cinema.
Des de 1980 fins el 2004 va funcionar com music-hall.
Ferran Aisa-Pàmpols (gener 2019)
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario