ENTREVISTA
A FERRAN AISA SOBRE SOLIDARIDAD OBRERA A CÀRREC D'ALUMNES DE SEGON D'HIISTÒRIA DE LA UNIVERSITAT ROVIRA VIRGILI DE TARRAGONA
Pregunta:
Durant la formació de Solidaridad Obrera observem a personatges destacats com
Salvador Seguí involucrats. Quina fou la relació del Noi del Sucre amb el
diari?
Resposta:
Salvador Seguí va començar a militar molt jove afiliant-se a la Societat de
Pintors “La Nueva Semilla”. Des d’aquesta associació participarà en la formació
de la Federació Solidaridad Obrera i de la Confederació Nacional del Treball. La
nova societat obrera CNT era heretera de la Primera Internacional i de totes
les federacions que s’havien constituït des de 1870: Federació Regional
Espanyola (1870-1874), Federació de Treballadors de la Regional Española (1881-1888),
Organització Anarquista Regió Espanyola (1888-1889), Federació de Societats de
Resistència (1900-1907) i Federació Solidaridad Obrera (1907-1910). Aquesta
Federació disposava del periòdic Solidaridad Obrera amb el subtítol
“Órgano de las Sociedades Obreras”, el primer número va aparèixer el 19
d’octubre de 1907 amb una il·lustració a primera plana en què es deia:
“¡¡Proletario, despierta!! En la seva primera etapa era una organització que
acollia tant a socialistes com a anarquistes. A partir de la Setmana Tràgica,
amb la sortida de socialistes i lerrouxistes, la Federació Solidaridad Obrera
passarà a ser anarcosindicalista constituint-se aleshores la CNT.
Seguí
serà col·laborador del diari Solidaridad Obrera amb diversos articles al llarg de la seva
vida, però ja en el Primer Congres de la CNT de 1911 hi trobem publicat la seva
participació en el debat sobre si l’organització confederal ha de tenir un
diari. (Veure Solidaridad Obrera, núm. 85, 15-9-1911.) Entre els seus
articles destaquen els següents: “Missió del sindicalisme” (30-12-1916).
“Contestant a un controvertista: Per què soc sindicalista. Per què soc
anarquista” (5-1-1917).
Pregunta:
En un context d’aparició i desaparició de diaris
obrers va fundar-se Solidaridad Obrera. Què creu que tingué d’especial aquesta
redacció per a que encara fins avui dia s’editi?
Resposta:
Solidaridad Obrera
va néixer com portaveu de les Societats de Resistència de Barcelona i, a partir
de 1910, va passar a ser “Periódico Sindicalista-Órgano de las Sociedades
Obreras”. El 1913 el periòdic va esdevenir Órgano de la Confederación Regional del Trabajo de Cataluña. Solidaridad
Obrera convertint-se en diari a partir de 1916 amb el subtítol de “Diario
Sindicalista. Órgano de la Confederación Regional del Trabajo y Portavoz de la
Confederación Nacional del Trabajo”. La direcció va recaure sobre Ángel
Pestaña. Solidaridad Obrera va esdevenir un diari molt popular entre les
classes treballadores. Durant la seva història però va ser tancada diverses
vegades per la autoritat governativa.
Pregunta:
El moviment anarquista després de la Canadenca sovint
s’ha tendit a simplificar entorn a accions violentes. Salvador Seguí, per
contra, se’l considera advers a aquesta associació, sinó més proper a una
lluita pacífica i més estratègica. Realment el Noi del Sucre es va desmarcar de
la lluita armada del moment?
Resposta:
La gran Vaga de la Canadenca que va acabar amb la
victòria obrera, sobretot de la reivindicació de les 8 hores de treball
laboral. Va originar a Catalunya un conflicte de gran dimensions. En aquesta
vaga es va aplicar les noves estratègies sindicals sortides del Congrés de
Sants de 1918. L’organització dels Sindicat Únics encontra dels Sindicats
d’Ofici fou determinat per dita victòria. A més s’aplica perfectament
l’anarcosindicalisme de l’acció directa, la solidaritat i el recolzament mutu. Els
44 dies de vaga van generar un nou moviment obrer de grans dimensions passant
la CNT dels 15.000 afiliat de 1915 als gairebé 500.000 el 1919 només a
Catalunya. La patronal catalana va agafar por d’aquesta gran força sindical que
podia haver fet la Revolució com feia poc s’havia fet a Rússia. La Patronal i
el Govern espanyol van fomentar no solament la repressió sinó la creació de
bandes de pistolers i l’aplicació de la llei de fugues. Els carrers de
Barcelona va vessar la sang dels treballadors més significatius. Per una altra
banda l’anarquisme va crear els seus propis grups d’acció la violència estava
servida. Salvador Seguí i altres militants anarcosindicalistes contraris a fer
servir la violència van caure ferits de mort a causa de les bales dels enemics
dels treballadors.
Pregunta:
Si bé Salvador Seguí va ser un líder contemporani a Solidaridad Obrera i s’hi
publicava idees seves, també s’hi difonia en el diari pensament anarquista
previ del segle XIX? Es van prendre a pensadors anarquistes del segle XIX també
com a exemples tant teòrics com a models a seguir?
Resposta:
Solidaridad Obrera
era un diari sindical on abundaven las cròniques de les vagues, els congressos,
els avísos de reunions, etc. El moviment anarquista d’aquesta època ja s’havia
definit anteriorment amb els Certàmens Socialistes Reus (1885) i Barcelona
(1890). Passant del col·lectivisme de Bakunin al comunisme de Kropotkin. D’aquí
que l’anarcosindicalisme tingués com a finalitat la construcció del comunisme
llibertari entre els seus ideals. La Soli estava més per publicar la pràctica
sindical de cada dia i de cada conflicte. Això no vol dir que no haguessin
articles de temes ideològics o d’actualitat com fou la revolució soviètica. Per
exemple un article d’Emma Goldman opinant sobre la revolució russa... Altres
periòdics coetanis com l’anarquista Tierra y Libertad disposaven més
espais per tractar els temes de l’anarquisme. Seguí, per la seva part, era un
bon pensador, és interessant el seu discurs a la presó de la Mola (Maó) el 31
de desembre de 1920 sobre anarquisme i sindicalisme.
Pregunta: Quina
influència va tenir la trajectòria destacada de Seguí i més tard el seu
assassinat en la premsa obrera del moment i posterior? Se’l va mitificar?
Resposta:
L’assassinat de Seguí va tenir una gran repercussió en
la premsa generalista de l’època i també en la premsa obrera. Institucions com
l’Ateneu Enciclopèdic Popular obriren una subscripció econòmica per la seva
vídua i fill, alhora que iniciaven una campanya contra el terrorisme.
La Soli aniria
recordant cada any l’aniversari de l’assassinat de Seguí i de “Paronas”, aquest
homenatge es va fe extensible també a Francesc Layret assassinat el 30 de
novembre de 1920. Durant els anys de la República i la Guerra Civil era
habitual el seu record en la premsa i en actes tant al cementiri de Montjuïc
com en el cas de Layret al seu monument de la plaça Goya de Barcelona. Naturalment
Seguí era un personatge aleshores molt popular i el seu assassinat fou
impactant. Més que mitificació crec que en el cas de Seguí era mantenir la
memòria d’una persona que va veure truncada la seva vida per les bales dels
enemics de la llibertat.
Pregunta:
Salvador Seguí fou líder sindicalista de la CNT, a més d’influenciar a milers
de revolucionaris a través dels seus ideals. Aquests fets gairebé personalistes
no encaixen amb la visió política i social de l’anarquisme tradicional del
segle XIX, quin context permet aquesta excepció?
Resposta:
La CNT és hereva dels anarquistes del segle XIX que
publicaven Acracia o La Tramontana. Seguí era un seguidor de
Llunas i Pujals director de La Tramontana, ell mateix va voler publicar
novament aquesta revista però només va treure un número. L’anarquisme sempre ha
tingut tendències unes més revolucionàries i altres més reformistes. La CNT va
passar també per aquestes tendències Seguí, Peiró, Pestaña representen una
línia d’anarquisme més basat en el sindicalisme revolucionari i Durruti,
Ascaso, García Oliver eren més d’una línia d’acció. També podríem citar
Frederica Montseny com una dona de gran capacitat d’oratòria que va arribar a
ser ministre de sanitat i que ha estat com els anteriors citats molt popular.
El context em què tots ells entren és el de la relació de la condició humana.
Però el concepte de “poder” en l’anarquisme no és el mateix que en el marxisme
ni tampoc en el del personalisme.
Pregunta:
Quin context especial tingué Barcelona, que feu que tant la CNT de corrent
anarcosindicalista i Solidaridad Obrera s’hi fundessin? Quina relació estreta
té amb l’anarcosindicalisme?
Resposta:
El principal context és el de la cultura anarquista
que des del segle XIX tingué un pes especial a Catalunya. Primer amb l’adhesió
de les societat obreres a La Internacional i dins d’ella a la tendència
bakuninista. Després per la il·lustració obrera que fundà ateneus, escoles,
biblioteques, periòdics, mutualitats, cooperatives, sindicats...
L’anarcosindicalisme es desenvolupa a primers del segle XX seguint els
postulats de la Carta d’Amiens, és a dir, independència de l’acció sindical
respecte dels partits polítics i la separació entre economia i política. La
Carta d’Amiens declarava l’economia el principal àmbit d’interès per a
l’emancipació dels treballadors, alhora que qualificava la política contrària
als objectius de la classe obrera. A més a través del sindicalisme
revolucionari o anarcosindicalisme posaven en pràctica les teories de l’acció
directa, la solidaritat, el federalisme i el suport mutu.
Pregunta:
Si bé Solidaridad Obrera es redactava i editava a Catalunya en un context en
que els seus lectors immediats de Barcelona eren catalans, com és que es
redactava en castellà?
Resposta:
En aquells temps tots els periòdics de caràcter social
que es publicaven a Catalunya es feien en castellà: Los Miserables, Justicia
Social, La Revista Blanca, Lucha Social, Solidaridad Obrera... Només La
Tramuntana (1881-1896) es va mantenir-se
íntegrament en català. La Soli (com era coneguda popularment) era
portaveu també de la CNT de tot Espanya, per tant el més normal és que
s’expressés en la llengua que entenien tots els obrers de les distintes regions
espanyoles. La CNT catalana no va publicar un diari en català fins el 1937,
aleshores va aparèixer Catalunya.
Pregunta:
Vagues com la Canadenca i d’altres foren freqüents a
inicis del segle XX. Premsa obrera com Solidaridad Obrera incitaven a la vaga
via la manifestació de proclames, o bé únicament difonien el pensament
revolucionari?
Resposta:
El diari recollia les convocatòries, les lluites obreres,
les assemblees, manifestos, tota mena d’opinions, les repressions, etc. També
és veritat que en molt casos el govern suspenia o tancava el diari com es va
donar el cas durant la Vaga de la Canadenca. La CNT, en les etapes que no
disposava de diari, va llogar les pàgines dels diaris madrilenys España
Nueva i Vida Nueva. En aquests diaris Salvador Seguí va escriure
diversos articles l’any 1920.
Pregunta:
És correcte afirmar que la CNT surt de Solidaridad Obrera? Fins a quin punt la
seva relació tan estreta per afinitat ideològica es va mantenir? Eren òrgans
separats?
Resposta:
La CNT surt -com ja ha dit- de la Federació de Societats de Resistència
Solidaridad Obrera, organització que funda l’octubre de 1907 el periòdic Solidaridad
Obrera. Al fundar-se la CNT el 1910-1911 s’acorda que el portaveu de
l’organització serà el mateix diari Solidaridad Obrera. Per tant no eren
òrgans separats la Soli era el portaveu de l’organització confederal, depenia
del Comitè Regional de Catalunya de la CNT i els seus directors eren elegits
per els Plens de Sindicats.
PS
Us recomano els
llibres:
Jordi Marí Font.
Salvador Seguí, el colós de l’anarquisme, edició de. Pròleg de Xavier Díez.
Lo Diable Gros, Tarragona, 2021. (Recull dels articles publicats per Salvador
Seguí, traduïts tots ells al catatalà)
Ferran Aisa. Salvador
Seguí, el Noi del Sucre. Anarcosindicalisme i Pistolerisme a Barcelona,
Editorial Base, Barcelona, 2024.
Ferran Aisa, La
CNT, la força obrera de Catalunya, Editorial Base, Barcelona, 2013
Ferran Aisa,
“Solidaridad Obrera, centenari d’un periòdic anarcosindicalista (1907-2007).
Pàg. 190-211, Dins del llibre Poder polític i resistència periodística, UAB-Unniversitat
Pompeu Fabra. Generalitat de Catalunya, 2007.
Ferran Aisa i
Pàmpols
(Barcelona, 25 de novembre
de 2025)

No hay comentarios:
Publicar un comentario