7/1/13

Charles Dickens / D. Aliaga

ASSAIG
LOS FANTASMAS  DE DICKENS
David Aliaga Muñoz
Editorial: Base
Barcelona, 2012
Pàgines: 110
Preu: 15 euros

 

(Coberta del llibre Los Fantasmas de Dickens de David Aliaga)



DICKENS I ELS SEUS FANTASMES


FERRAN AISA

 


David Aliaga Muñoz (L’Hospitalet de Llobregat,1989) és un jove estudiós llicenciat en periodisme per la UAB. Ha col·laborat en diverses publicacions d’àmbit acadèmic i s’ha centrat en la investigació del periodisme dels anys trenta. Ara l’editorial Base li
acaba de publicar el seu primer llibre. Es tracta de l’assaig Los fantasmas de Dickens. El famós novel·lista anglès no solament va destacar per les seves obres de crítica social de l’època victoriana com La petita Dorrit, Oliver Twist, Temps difícils, Casa desolada,
etc., sinó que també ho feu com gran narrador de terror i d’històries sobrenaturals. 

Els fantasmes de Dickens es passegen per a moltes de les seves obres com són Cançó de Nadal, El somni d’un infant amb una estrella, El misteri d’Edwin Drood, El guardavies, El fantasma en l’habitació de la casada, La casa encantada, etc. 
David Aliaga explora la biografia de Dickens per esbrinar que hi ha en ella de sobrenatural i extreu els fantasmes, els àngels, els apareguts, etc., que es belluguen tant dins de les seves grans obres como de les narracions que han passat més desapercebudes. 
Aliaga es recrea cercant els mites de l’autor d’obres tan importants de la literatura  universal com Els papers pòstums del Club de Picwick, David Copperfield, Història de dos ciutats... Aliaga analitza el paper de la mort en l’obra del novel·lista anglès, el mesmerisme (antecedent de la hipnosis), les supersticions, els misteris i tot el món fantasmagòric. L’autor de l’assaig, escriu: <<Los relatos de fantasmas de Charles Dickens se basan en la introducción de una variable que el autor considera fantàstica (el fantasma) en un entorno realista (la Inglaterra del siglo XIX). 
El espectro aparece en ellos como un elemento que distorsiona el contexto conocido por el lector. Como quiera que la voluntad del escritor es que, pese a la presencia fantasmal, su cuento resulte verosimil, está obligado a imaginar como la sociedad que lo rodea encajaría la aparición de una alma en pena y plantear su hipotesi en el relato>>. Definitivament estem davant d’un magnífic assaig literari sobre un dels escriptors més importants de la història de la literatura universal.

Ferran Aisa-Pàmpols

(El Punt Avui, 9 d'octubre de 2012)
   

No hay comentarios:

Publicar un comentario