ELS JULIOLS DE LA UB 2023
ANARQUISTES CONTRA LA REPÚBLICA. L’AIXECAMENT LLIBERTARI
DE 1933. Coordinat per Manuel Delgado Catedràtic del Departament d’Antropologia
Social de la Universitat de Barcelona.
Institut de Formació Permanent-IL3. Universitat de
Barcelona
12 de juliol
Ferran Aisa
(Historiador i expresident del CDHS-Ateneu Enciclopèdic Popular)
“Avantguarda,
anarquia i revolta”
AVANTGUARDA.
ANARQUIA. REVOLTA
Ferran Aisa
Les avantguardes van ser alguna cosa més que tendències
artístiques o escoles literàries innovadores. Le avantguardes eren la primera
fila d’una moderna concepció “bèl·lica” en sentit figurat, que lluitava contra
l’academicisme, les normes establertes i la moral imperant. Aquesta avançada
era una força de combat de primera línia a través de l’art, la literatura, la
vida i la revolució. Les idees associatives, culturals, instructives i socials van significar un pas important en
els esforços reivindicatius encaminats a reorganitzar una nova societat. Les
avantguardes, el surrealisme i la cultura popular van estar al davant de les
posicions revolucionàries que creien possible fer real l’emancipació humana. El
moviment d’avantguarda apareix històricament com el fruit madur de l’esperit
insurreccional dels artistes revolucionaris. El món de les avantguardes seguia
els paràmetres teòrics de Marx i Bakunin amb la idea de canviar la vida i
transformar la societat. La filosofia de Marx proposa el principi de l’ordre i
de la creació, Bakunin, es partidari del caos i la rebel·lió. André Reszler, a L’estètica
anarquista, diu: “Per a Marx els déus son la passió eterna sense desordre,
per Bakunin, el gran exiliat, son la passió eterna en el gran desordre.” Les
idees anarquistes de llibertat promogudes per Bakunin i Kropotkin van ser-hi
present en els moviments d’avantguarda. L’avantguarda era la pura lògica de la
revolució col·lectiva que transformaria el món i canviaria la vida amb una mena
de simbiosi entre Marx, Bakunin i Rimbaud.
Les avantguardes, el surrealisme, les utopies, la cultura
revolucionària i la història crítica van fer tot el possible per posar en evidència
el caos del món i quina era la manera de redreçar-lo. Albert Camus en el seu
anàlisi del surrealisme i la revolució, afirma: “El superrealisme, justament,
el terme d’aquest gran moviment de rebel·lió no és significatiu sinó perquè ha
tractat de continuar a l’únic Rimbaud que mereix tendresa.
Prenent la lluita de la carta sobre el vident i del
mètode que ella suposa la regla d’una ascesis rebel, il·lustra la lluita entre
la voluntat de ser i el desig d’esclavitud, el no i el sí, que hem tornat a trobar
em tots els estadis de la rebel·lió. Per totes aquestes raons, més bé per no
repetir els comentaris incessants que giren a l’entorn de l’obra de Rimbaud,
sembla preferible tornar-lo a trobar i seguir-lo en els seus hereus.
Rebel·lió absoluta, insubordinació total, sabotatge en
regla, humor i culte a l’absurd, el superrealisme, en la seva primera
intervenció, es defineix como el procés de tot, que retorna constantment. El
rebuig de totes les determinacions, és clar, precís, provocador. -Som
especialistes en la Revolució-. El superrealisme que, segons Aragon, és una
màquina de fer trontollar l’esperit, es va forjar primerament en el moviment
dada, els quals origen romàntic i dandisme son cultivats, doncs per hom mateix.
(...) Aquest nihilistes de saló corrien, evidentment el perill de proveir-se
com criats de les ortodòxies més estrictes. Però hi ha en el superrealisme
alguna cosa més que aquest no-conformisme d’aparell: l’herència de Rimbaud,
precisament, que Breton resumeix així: -¿Haurem d’abandonar tota esperança?”
Alguns dels artistes que havien fugit de la guerra
europea de 1914 trobaren refugi a Suïssa sobretot a Zuric, procedien de París i
d’altres poblacions europees. Destacaven Tristan Tzara, Hans Arp, Hugo Ball, Francesco
Cangiullo, Sophie Treuber, entre altres. Aquest artistes d’avantguarda van
crear la revista Cabaret Voltaire on hi van col·laborar, a més dels anteriorment
citats, Apollinaire, Cendras, Jacob van Hoddis, Kandisky, Marinetti,
Modiglianni, Picasso... L’escriptor francès Marcel Sembat, en plena guerra
europea escriu: “Maldiguem l’Imperi alemany, però no maldiguem la raça
germànica que ha donat al món Kant a la filosofia, Goethe a la poesia, Wagner a
la música, triada lluminosa que hi ha suficient per glorificar un poble.”
Hugo Ball i la seva companya Emmy Hennyngs van obrir un
cafè a Zuric batejat amb el nom de la revista “Café Voltaire”. En el cafè hi
havia un piano i un petit escenari on els poetes dadaistes recitaven i feien
els seus perfomances. Allà ressona la poesia pròpia dels poetes de la
casa, els avantguardistes (Apollinaire, Rerverdy, Jacob, Salmon) i els ja clàssics
Rimbaud, Lautréamont, Baudelaire, Jarry... Per la mateixa època i en el mateix
carrer del Cabaret Voltaire hi vivia un rus exiliat anomenat Vladimir Ilych
Ulianov amb la seva esposa Kroupskaia. El rus serà conegut molt aviat al món
sencer pel seu nom de guerra “Lenin” amb el que firma els seus articles a la
revista clandestina Iskra (Espurna) i al periòdic Pravda (La
Veritat). Lenin des del seu exili suís dirigeix el partit bolxevic, però també
visita les tavernes que hi ha al voltant del seu domicili com la Taverna Merei
on el rus sol anar a jugar als escac amb els artistes Arp i Tzara.
A Zuric els artistes i revolucionaris conviuen amb
pacifistes com Romain Rolland, que denuncia amb els seus escrits la guerra. A
la tertúlia de la Taverna Merei, on participen molts dels artistes citats
anteriorment, trobem també James Joyce i Stefan Zweig. Les discussions
filosòfiques estan a l’ordre del dia i sobre surt el pensament de Nietzsche,
Bergson, Hegel, Verlaine, Kierkergaard, Poincaré... No hi falten les
discussions sobre el pensament teòric de Marx, Engels, Bakunin i Kropotkin.
El romanès Tristan Tzara i l’alemany Hugo Ball seran els
principals promotors l’any 1916 del moviment Dada. Els dadaistes a Zuric obren
una sala d’exposicions anomenada Galeria Dada on exposaran Klee, Arp, Heartfield,
Kandinsky, De Chirico, Kokoschka, Erns, Ritcher, Prampolini i Savinio. El
moviment dadaista es caracteritza per rebel·lar-se contra l’ordre burgés, les
convencions literàries i l’art convencional. El moviment dadaista esdevé un caos
harmònic d’anarquia intel·lectual.
Lenin l’abril de 1917 surt de Zuric en direcció a Rússia,
a la seva arribada a Petrograd afirmarà: “La revolució russa és l’avantguarda
de la revolució mundial.” Després del triomf de la revolució bolxevic apareixen
els partits comunistes creats a imatge dels soviètics que giraran a l’entorn de
la Internacional Comunista. L’any 1920 la CNT es convidada a participar al II Congrés
de la Internacional Comunista celebrat a Rússia.
Ángel Pestaña acudeix en nom de la Confederació i
s’entrevista amb Lenin i altres líders soviètics. La CNT s’adhereix
provisionalment a la Internacional Comunista.
L’any 1921 acudeix al Congres de la Internacional
Comunista i Sindicalista Roja una nova representació confederal encapçalada per
Andreu Nin i Joaquim Maurín. Els soviètics, entre els actes de cloenda del
Congrés, preparen una festa en un dels grans teatres de Moscou a base de música,
poesia i dansa. La nord-americana Isadora Duncan, vestida de roig radiant com
una bandera encesa, va ballar davant
dels delegats obrers del món. La ballarina havia arribat, la primavera de 1921,
a Rússia convidada pel govern soviètic, per tal de crear una escola de dansa.
Isadora va recrear, en les seves memòries, la seva sortida en vaixell, des
d’Anglaterra, cap el paradís soviètic: “¡He aquí el bello Nuevo Mundo que acaba de ser creado!
¡He aquí el mundo de los camaradas, el sueño nacido de la cabeza de Buda, el
sueño que había sido la gran esperanza de todos los grandes artistas, el sueño
que Lenin había convertido en realidad, en virtud de un poder mágico! Y yo
estaba ahora en ese sueño, de que mi obra y mi vida participarían con su
gloriosa promesa. ¡Adiós, Viejo Mundo! ¡Salud al Mundo Nuevo!” Sérgei Esenin, el poeta rus que es casaria amb la
ballarina, recità: “¡Rússia camperola, prou d’arrossegar-te / amb velles arades
per tots els camps!”
L’avantguarda russa apareix amb força en plena etapa
revolucionària, Vladimir Maiacovski escriu el poema “150.000.000”. Sergei Eisenstein
i Dziga Vertov son els precursors de l’avantguarda cinematogràfica. Destaques
també en l’avantguarda artística els ballets russos de Sergei Diaghilev, que
actuen a les principals ciutats europees, entre elles diverses vegades a
Barcelona. La decoració de les obres presentades per Diaghilev son pintades per
artistes com Picasso, Satie, Matisse, Cocteau, Miró... Entre els intel·lectuals
i polítics revolucionaris soviètics destaca Leonidas Trotski autor de La revolució
permanent. L’esperit revolucionari dels obrers internacionals era molt
fort, l’entusiasme i la fe encara movien muntanyes. El periodista nord-americà
John Reed, cronista dels Deu dies que van fer esgarrifar el món, deia:
“...es indiscutible que la revolució russa constitueix un dels esdeveniments
més grans de la historia humana i l’exaltació dels bolxevics és un fenomen
d’importància mundial.”
La CNT restarà amb els soviètics fins el maig de 1922 en
què la Conferència de Saragossa decidirà abandonar dita internacional i
adherir-se a l’Associació Internacional de Treballadors (AIT) creada aquell
mateix any a Berlín. Els militants de la CNT partidaris dels bolxevics creen
els Comitès Sindicalistes Revolucionaris i, posteriorment, formaran part dels
diversos moviments comunistes espanyols.
Els artistes d’avantguarda mundial simpatitzaran amb la
revolució soviètica...
Tristan Tzara, enemic de la guerra i amant de la
llibertat, comença la seva revolució dadaista publicant el Manifest Dada. Tzara
i els seus companys dadaistes des del Cabaret Voltaire de Zuric enlairen la
bandera de la insurrecció espiritual. L’art de la insurrecció l’anomenen Dada,
que és una rebel·lió contra una societat responsable d’haver transformat Europa
en un camp de batalla. La filosofia Dada neix enfrontada directament als
academicismes formals, als conformismes, al capitalisme i, en definida, a la
cultura burgesa. Entre la filosofia de Nietzsche o Kierkergaard situen Stirner,
reivindicat pels àcrates individualistes, en el capítol “la vida d’un home”, de
L’únic i la seva propietat, manifesta: “Des de l’instant que desperta a
la vida, l’home procura desfer-se i conquerir-se a si mateix enmig del caos en
què es revolta confús junt a tots els altres. Però l’infant lluita contra tot
allò en què entra en contacte, contra els seus assalts afirma la seva
existència.”
La irradiació dadaista s’estén aviat des de Zuric a
París, New York, Berlin... Les avantguardes s’inspiren en dues línies d’acció
anomenades pel crític literari francès Jean Paulhan, en “retòriques” i en
“terroristes”. Poc després el crític espanyol Guillermo de Torre manifestarà
que les dues tendències literàries responen a “l’ordre” o a “l’aventura”, la
primera rep la influència de Paul Valéry i la segona del Guillaume Apollinaire.
A poc a poc s’introdueixen a Catalunya les paraules en llibertat, els jocs
tipogràfics, el collage i el cal·ligrama.
La influència Dada arriba a Barcelona l’any 1916 a través
d’artistes com Artur Cravan i Francis Picabia. Aquest darrer artista residirà a
la capital catalana on editarà quatre números de la revista 391, on
col·laboren Gabrielle Buffet, Max Jacob, Guillaume Apollinaire, Marie Laurencin,
Robert i Sonia Delaunay, Max Goth, Olga Sacharoff, Otto Lloyd, Maximilien
Gauthier i G. Ribemont-Dessaignes. Picabia rep el suport del galerista Josep
Dalmau, que promourà l’obra d’avantguarda a Barcelona. En aquesta galeria
barcelonina havia exposat la seva obra artistes com Pablo Picasso i George
Braque i exposarien molt aviat Joan Miró i Salvador Dalí. En aquesta galeria
barcelonina exposarien els artistes d’avantguarda Pier Mondrian, Hans Arp, Théo
Van Doesburg, André Lothe i Marc Chagall.
Francis Picabia, ànima de la revista, publica els seus
poemes visuals avantguardistes: Novia-Barcelona, 1917, Peigne, Flamenca,
Marie-Barcelona i Roulette. Alhora que firma alguns treballs amb el
pseudònim de Pharamoouse. Picabia igual que Tzara s’havia autoformat amb les
lectures de Nietzsche i de Stirner, pensament que marcaren el seu tarannà
intel·lectual caracteritzar pel nihilisme filosòfic i per l’individualisme
anarquista. Aquesta filosofia de la vida marcaria a Picabia i a altres artistes
del primer terç del segle XX, amb un carisma independent. Nietzsche, a L’Anticrist,
havia escrit: “Estem malalts d’aquest modernisme, malalts d’aquesta pau insana,
d’aquesta covarda sensació, de tota aquesta virtuosa porqueria, del modern sí i
no. Aquesta tolerància i aquesta grandària del cor que ho perdona tot, perquè
ho comprèn tot, és per a nosaltres alguna cosa així c om el xaloc. Val més
viure entre el gel, que entre les virtuts modernes i demés vents del sud.”
L’altre alemany que influencia a molts artistes avantguardistes fou Max Stirner,
autor de L’únic i la seva propietat, en què sentenciava: “Jo no soc res,
en el sentit de buit; però soc el Res creador, el no-res del que Jo creador ho
creo Tot.” Tristan Tzara en el seu Manifest dadaista dirà: “DADA NO SIGNIFICA
RES.”
Francis Picabia, abans d’establir-se a Barcelona, anà a
Nova York on participà en l’exposició “Armory Show” conjuntament amb els
nord-americans Man Ray i Aldred Stieglitz i el seu compatriota Marcel Duchamp. L’exposició
fou anunciada com mostra d’art d’avançada i tingué un gran ressò a la ciutat
dels gratacels, sobretot per la línia del escàndol que representaven les obres
cubistes d’aquests artistes. Els dadaistes d’Amèrica del Nord publiquen la
revista 291 on a més dels artistes citats hi col·laboren William Carlos William,
Joseph Albens, Joseph Cornel i, entre altres, Francis Picabia.
Francis Picabia i la seva primera esposa Gabrielle Buffet
viuran a Barcelona, des de juliol de 1916 fins el febrer de 1917, a una casa
del carrer de la República Argentina. A Barcelona, a més de pintar i editar la
revista 391, Picabia publicarà el seu primer llibre de poemes, Cinquante-deux
Miroir, títol inspirat en la frase de Nietzsche del llibre Així parlava
Zaratrustra: “I amb cinquanta miralls al teu voltant, cinquanta miralls que
afalagaven i imitaven el teu joc de colors.” El filòsof alemany s’havia guanyat
la confiança dels àcrates per la causa rebel de la joventut més inquieta
d’Europa: “Molts moren massa tard, i altres moren massa aviat. Encara sona
aquesta estranya doctrina: ¡Mor a temps! Morir a temps: això és el que
Zaratrustra ensenya.”
Entre els artistes instal·lats a Barcelona hi ha l’emblemàtic
dandy Fabian Lloyd (conegut pel nom d’Artur Cravan), que era nebot d’Oscar
Wilde. Cravan organitza tota mena de perfomances de tipus dadaista, i
fins i tot participa en un combat de boxa a la Monumental, el diumenge 23
d’abril de 1916, contra el púgil nord-americà Jack Johnson, campió del món.
Els avantguardistes a Catalunya xoquen amb la rigidesa de
la crítica noucentista marcada per el catalanisme burgès, Picabia, en el seu
escrit Barcelone, publicat a 391, diu: “El intel·lectuals d’aquí
tenen la sang freda...” L’artista es refereix als noucentistes que, amb el
suport de la Lliga i de la Mancomunitat de Catalunya, controlaven el món
artístic, literari i cultural català. És el temps del Glosari d’Eugeni
D’Ors veritable mandarí de la cultura noucentista catalana. Naturalment, no
tothom combrega amb aquesta línia cultural i estètica, doncs a Barcelona hi ha
altres corrents que son revolucionàries com per exemple els integrants de la
revista Los Miserables. La redacció es belluga per els ambients bohemis
de la ciutat com el Bar del Centro de La Rambla del Mig, on acudia la bohèmia romàntica formada per escriptors, periodistes, poetes,
artistes, sindicalistes llibertaris, anarquistes, republicans revolucionaris,
socialistes, aprenents de torero, cabareteres, petits burgesos vividors, agents
secrets, etc.
A les pàgines de Los Miserables joves escriptors i
periodistes publiquen proclames redemptoristes inflamades de romanticisme.
Destaquen Ángel Samblancat, Fernando Pintado, Plató Peig, Lluís Capdevila,
Mateo Santos, Gorkiano, és a dir Joan Salvat-Papasseit, que firma els seus
escrits amb aquest pseudònim en honor de Gorki, els quals seran editats al
llibre Humo de fàbrica (1918). Aquesta bohèmia revolucionària combina el
pensament social amb les innovadores idees artístiques. Son seguidors de Georges
Sorel, Lenin, Tristan Tzara, Marinetti, Pierre Reverdy, Gabriel Alomar, Diego
Ruiz, Eugenio Noel...
A Catalunya, a les primeres dècades del segle XX, hi
havia una potent organització anarcosindicalista (CNT) i un important moviment
cultural anarquista. El moviment llibertari crea escoles, ateneus,
cooperatives, mútues de socors, biblioteques, editorials, publicacions,
sindicats... Els anarquistes es manifesten naturistes, vegetarians, esperantistes...
L’ètica llibertària es nodreix del
pensament de Bakunin, Kropotkin, Proudhon, Reclus, Guyau, Tolstoi, Gorki,
Nietzsche, Mirbeau, Ibsen... El dramaturg noruec Henrick Ibsen desenvolupa un
cant a l’individualisme i a l’ètica llibertària per damunt del gregarisme i la
corrupció amb obres com Un enemic del poble. El pensament d’Ibsen arriba
a Barcelona a través de la crítica literària de Joan Maragall i del dramaturg
anarquista Felip Cortiella que traduirà l’obra del escriptor noruec al català.
Joan Salvat-Papasseit serà un dels principal abanderats
de l’avantguardisme català a través de les seves publicacions: Un enemic del
poble, Arc Voltaic i Proa. Des d’aquestes tribunes donarà a conèixer
les teories futuristes de Marinetti, els corrents vibracionistes de Torres-García
i Rafael P. Barradas i l’obra dels ultraistes espanyols (Guillermo de Torres,
Ramón Gómez de la Serna i Isaac del Vando Villar). Un enemic del poble.
Fulla de subversió espiritual editarà 18 números entre març de 1917 i maig
de 1919. Entre els col·laboradors de la revista hi trobem Josep Maria de Sucre,
Joaquim Folguera, Emili Eroles... Salvat-Papasseit escriu, a Un enemic del
poble, la sèrie “Mots-propis”, aforismes de caire nietzschià: “Feu coses o
calleu. No sigueu el femer que destorba el vianant.” El poeta barceloní extreu
el seu pensament de diversos autors: Nietzsche, Stirner, Kropotkin, Maeterlink,
Ibsen, Costa, Ruskin, Gorki, Marinetti, Reverdy, Apollinaire... A Arc
Voltaic publica a la coberta un dibuix de Joan Miró i a les pàgines
interiors apareix el manifest “Art-Evolució de Joaquim Torres-García i el
cal·ligrama de Salvat-Papasseit “Plànol”.
Una altra revista de caràcter avantguardista és Columna
de foc publicada a Reus per Salvador Torrell i Eulàlia, on hi col·labora
Salvat-Papasseit amb el poema avantguardista “Drama en el port”. L’any 1918
apareix Mar Vella on trobem també la col·laboració de Salvat-Papasseit.
Per aquesta època destaca la revista Troços sota la direcció de Josep
Maria Junoy i la col·laboració de Carles Sindreu, J.V. Foix, Vicenç Solé de
Sojo, Joan Pérez Jorba, Sebastià Sánchez-Juan, entre altres.
L’any 1921 l’artista mexicà David Alfaro Siqueiros
publica a Barcelona l’únic número de la revista Vida-Americana de Vanguardia,
on hi ha textos del propi Siqueiros, José Vasconcelos, Braque, Severini, Joan
Estelrich, Salvat-Papasseit i il·lustracions de Diego M. Rivera, Rafael P.
Barradas, Joaquim Torres García i d’Alfaro Siqueiros. La revista reprodueix el
poema d’avantguarda de Salvat-Papasseit “Marxa Nupcial”, on el poeta barceloní
blasma: “ESCOPIU A LA CLOSCA PELADA DELS CRETINS”.
El moviment obrer de caire anarcosindicalista viu una
etapa de grans lluites socials des de 1917 amb la Vaga General fins el 1919 amb
la Vaga de la Canadenca. La CNT creix considerablement el seu número de
afiliats, sobretot a Catalunya on té la majoria absoluta. Els triomfs obrers
son contestat des del poder i de la burgesia amb l’aparició de pistolers a sou
que maten als sindicalistes i els seus advocats com fou el cas de Francesc Layret
i Salvador Seguí. L’acció-reacció-acció fa aparèixer el pistolerisme a
Barcelona, el lock-out i la repressió governamental. Aquesta etapa de guerra
social durarà fins el setembre de 1923 amb la implantació de la dictadura del
general Primo de Rivera.
Els anys vint les avantguardes van fer un nou pas a
l’aparèixer el surrealisme. L’any 1924 André Breton publicava el Manifest
Surrealista, alhora que apareixia la revista Révolution Surréaliste. El
mateix any que es fundava el surrealisme era detingut a el jove Salvador Dalí
acusat de “perillós agitador” a causa de la visita del rei Alfons XIII a
Figueres, que va passar 36 dies tancat a la presó de Girona. Per aquesta època
Dalí ja coneixia a García Lorca que s’havien conegut un any abans a la Residència
d’Estudiants de Madrid. Dali i Lorca fan bona amistat i aviat l’empordanès
convida al granadí a visitar Cadaqués. A la Residència dels dos joves artistes
coincideixen amb altres joves inquiets com Pepí Bello, Emilio Prados, Enrique
Díez Canedo, Luis Buñuel... El cineasta Buñuel parla dels ultraistes que es
bellugaven per la Residència i afirma que sentia simpatia pels anarquistes com
Pedro Garfias i Ángel Samblancat.
Els surrealistes havien fet un
apropament a la ideologia comunista. El 1927, alguns membres del moviment
surrealista (André Breton, Louis Aragon, Benjamin Péret, Paul Éluard, Pierre
Unik) s’inscriuen al Partit Comunista Francès.
L’any 1930 apareix Le
Surréalisme au Service de la Révolution, aquest pas el sostenen André
Breton i els seus seguidors amb les seves obres i accions surrealistes.
Jaume Miravitlles mantenia que
els surrealistes i els comunistes tenien en comú que tots dos moviments volien acabar amb la cultura burgesa. El Bloc Obrer i Camperol
(BOC), organització marxista crítica, va apropar-se durant un temps a les idees
del surrealisme. El BOC era el resultat de la fusió entre el Partit Comunista
Català i la Federació Catalano-Balear del PCE, la majoria dels seus militants
sortiren de les escissions de la CNT, principalment dels Consells Sindicalistes
Revolucionaris i d’Estat Català. Els principals dirigents del BOC eren Joaquim
Maurín, Víctor Colomer, Jordi Arquer, Daniel M. Montserrat, Jaume Miravitlles i
Josep Rovira. Els seus portaveus eren
La Batalla, L’Hora i
La Nueva Era.
Surrealistes, marxistes,
trotsquistes i anarquistes amb la seva opció
cultural pretenien espantar la burguesía. El BOC es va centrar a fomentar la cultura i l’educació
com a eina necessària per a preparar les masses per a la revolució social. El
BOC disposa de l’Escola Marxista, el Teatre del Proletariat i els ateneus
populars. Dins de l’Ateneu Enciclopèdic Popular disposen de la Secció d’Estudis
Polítics i Socials, que organitza cursets de marxisme, freudisme, història del
moviment obrer i xerrades sobre temes d’actualitat.
A partir de 1932 l’Ateneu Enciclopèdic Popular cau en
mans del Bloc Obrer i Camperol amb la presidència de Víctor Colomer. El
prestigiós ateneu del carrer del Carme, 30, organitzà tota mena de
conferències, seminaris i tertúlies a l’entorn de l’art, la literatura i la
cultura. Tenen un gran impacte les conferències d’Andreu Nin al seu retorn de
Rússia i els mítings de Salvador Dalí. A més se celebren cursets de marxisme
amb Joaquim Maurín i altres conferenciants i es realitza un Seminari Marx-Freud
amb el doctor Emili Mira i el psicòleg Francesc Tosquelles. Les inquietuds
revolucionàries desencadenades per la repressió econòmica i la subversió
artística i moral programada per el moviment surrealista plantejaren el debat
Marx-Freud, és a dir una pugna entre marxistes i surrealistes. Breton i els
seus companys surrealistes intentaren a través de la línia ortodoxa i de la
trotskista igualar les dues opcions revolucionàries. Jaume Miravitlles, a Contra
la cultura burgesa, escriu: “En el pla de la filosofia, en efecte, no hi ha
res més oposat que el freudisme. Marx diu: el fenomen individual és un reflex
social i aquest és el resultat d’una conjuntura econòmica, Freud assegura que
l’individual i el social son el resultat d’una “sublimació” d’ordre sexual.”
Marx, per la seva banda, afirmava que l’home, a través de la història,
expressava el desig a millorar la seva condició social i aquest desig es
manifestava en el terreny de la lluita de classes.
El BOC va passar directament a
promocionar la cultura, com idea revolucionària, en el camp obrer. El setmanari
L’Hora dedicà un gran part de les
seves planes al fet cultural amb crítiques i ressenyes de llibres, pel·lícules,
obres de teatre, exposicions, concerts musicals i informació de les activitats
dels ateneus. També hi publicava poemes, contes i articles teòrics sobre l’art
proletari. En aquesta tasca difusora de la cultura destacà la revista
“independent”, però molt propera al BOC, Art.
Aquesta publicació lleidatana era el portaveu del grup Studi d’Art. La revista avantguardista
era dirigida pel poeta i pintor Enric Crous, i, hi col·laboren artistes
lleidatans, Leandre Cristòfol, Antonio García Lamolla i Manuel Viola. El grup
Studi d’Art s’integrà en el surrealisme dels anys trenta, mantenint contacte
amb diversos artistes espanyols i estrangers, Remedios Varo, Ramon Marinel·lo, Àngels
Planells, Artur Carbonell i Maruja Mallo, així com els francesos Bénjamin Peret
i André Breton. Aquests artistes formaran part de l’ADLAN (Amics de l’Art Nou), moviment que seguia els
mètodes artístics de l’Arts & Crafts de William Morris.
A L’Hora s’exposa les
característiques de l’art proletari, en les seves pàgines col·laboren diversos artistes, entre els quals destaca
Helios Gómez amb els seus característics dibuixos avantguardistes. Aquest
artista il·lustra cobertes de llibres i articles de la revista L’Hora.
Helios Gómez amb la seva obra artística va fer la crònica social de la
Catalunya obrera: vagues, llei de fugues, fàbriques, obrers, camperols... Entre
els seus dibuixos destaquen una sèrie de caricatures que va fer sobre
personatges com Joaquim Maurín, Rosa Luxembourg i Karl Liebknech. També per
aquesta època destaquen altres il·lustradors com Picarol, Opisso, Passarell,
Bagaria, Shum... Aquest darrer era el pseudònim del militant anarquista Alfons
Franquesa, que també usava els noms de J. B. Atxer i el Poeta, les seves
principals il·lustracions apareixen al diari confederal Solidaridad Obrera. Shum va perdre una mà
quan manipulava un explosiu. Detingut per la policia va ser jutjat i condemnat
a mort. El proletariat català mobilitzat solidàriament va aconseguir que li fos
commutada la pena.
Josep Monleón i Josep Renau,
relacionats amb les avantguardes valencianes, seran col·laboradors de les
publicacions llibertàries Nueva Cultura, Orto, Estudios, Helios,
Umbral. Tant
Monleón com Renau realitzen fotomuntatges de caràcter surrealista. Renau, l’any
1937, va ser nomenat director de Belles Arts de la República i Comissari de
l’Exposició Internacional de París.
L’avantguarda també arriba a la instrucció a través
dels mestres que s’uneixen al Grup Batec per promocionar les noves tendències
pedagògiques com la Tècnica Freinet i es feien seminaris sobre nous mètodes
pedagògics: Montessori, Decroly, Cousinet, etc.
També és important la línia pedagògica racionalista
que segueix la filosofia de Ferrer i Guàrdia. Destaquen una aristocràcia de
mestres Josep Alberola, Joan Puig Elias, Antònia Maymon, Fèlix Carrasquer,
Alberto Carsi, Artur Martorell, Pau Vila, Joan Palau i Vera, Manuel Ainaud,
José de Tapia, Víctor Colomer, Dolors Piera, Maria Baldó, Frederic Godàs, Josep
Perunella, Rosa Sensat, Teresa Vilasetrú, Herminio Almendros...
Per aquesta època apareix el teatre del proletariat
amb la formació de l’Agrupació Teatral d’Avançada. Ramon Magre, en un escrit a La Batalla, es referia a la necessitat
de convocar un congrés de teatre de masses i definia el teatre a que aspiraven:
“Nuestro teatro no hará arte por el arte, no será un cultivador de
megalomanías y ensueños, sino que es arte por la revolución, plasmación
artística de las ansias y de los problemas vivos que afectan la vida de los
pueblos y de la clase obrera.”
Salvador Dalí participa en les conferències-mítings del
BOC a la Sala Capcir, a l’Ateneu Barcelonès, al Centaure de Sitges i a l’Ateneu
Enciclopèdic. Cadascun dels seus actes és provocador i aixeca escàndol entre
els assistents. Dalí manifestava que la revolució surrealista defensava
l’escriptura automàtica, els somnis, la histèria, la intervenció del atzar, la
injúria, les agressions antireligioses, el somni hipnòtic, els objectes
salvatges, la targeta postal, I afirmava que la revolució surrealista defensava
els noms del Comte de Lautrémont, Trotski, Freud, el marqués de Sade, Heraclit,
Paolo Ucello... A la conferència de l’Ateneu Enciclopèdic Popular del carrer
del Carme, 30, Dalí es va fer lligar un pa de pagès al cap i després de les
seves paraules provocatives parlant del marqués de Sade va llegir el seu poema
“L’ase podrit”, que acaba dient: “Un ase podrit barromba de petites minuteres
representant el principi de la primavera.”
Salvador Dalí, aleshores membre de la revolució
surrealista, va participar amb el BOC en
un polèmic míting, el setembre de 1931, a la Sala Capsir de Barcelona. L’acte
es va presentar amb el títol: “A la recerca d’una nova moral”, i va ser presidit per Daniel D. Montserrat, a més de
Dalí i van parlar Jaume Miravitlles que va explicar l’abast polític de l’acte;
el doctor Dídac Ruiz que va parlar dels assassinats de Quefatura -es referia als fets produïts a la Jefatura
de Barcelona
arran de la vaga de la construcció-; l’escriptor francès René Crével, que va
dissertar sobre l’esperit contra la raó. Salvador Dalí, amb les seves paraules,
va posar el surrealisme al servei de la revolució. Miravitlles, que va
presentar els oradors, parlà de Figueres i va remembrar el primer soviet
d’Espanya: “...que constituïren diu- en aquella ciutat comarcal, a l’escalf llunyà de les lluites sindicals barcelonines
i de l’esplèndid octubre rus, ell, Dalí, Martí Vilanova i Rafael Ramis. Això
era l’any 17.” Salvador Dalí va començar el seu parlament atacant els
periodistes de La Publicitat i va
catalogar d’imbècils a Sacs, Garcés, Soldevila, Rovira i Virgili; novament, va
tornar a la càrrega contra Guimerà i, aquesta vegada, també contra Apel·les
Mestres, Pompeu Fabra i Eugeni D’Ors. Dalí va citar Breton i va elogiar
Marinetti i l’obra dadaista de Picabia; i manifestà que el surrealisme podia
servir de llanterna sorda per penetrar en la zona subterrània i proletària de
l’esperit. Digué que els surrealistes són comunistes, i va explicar que la
conciliació del freudisme i el marxisme topa de vegades amb el cretinisme dels
representants oficials de la literatura proletària com Barbusse. Va convidar
als joves militants comunistes a fugir del fatalisme: “Comunistes: Cal
emprendre -digué- la revolució moral, i atacar preferentment les manifestacions
republicanes i democràtiques de la moral burgesa. (...) Merda per totes les
25000 escoles en projecte, pels Ortega y Gassets, pels Maranyons d’Espanya.
Aquesta cultura té encara innobles com la pàtria i família.” Dalí va disparar
contra tots els polítics i en particular contra els d’Esquerra, recomanava
desfer-se de sentimentalismes i escopir sobre la bandera de la pàtria, castigar
els parents amb el revòlver i baixar al fons de la subversió. Digué que el grup
polític de les joventuts catalanes és el comunista, i el seu únic exemple la
vida dels sindicalistes que es bateren en els carrers. Clogué el seu discurs
dient: “¡Visca el Sindicat de la Construcció!”
Dalí, per aquesta època, col·labora amb els seus dibuixos
a les pàgines del setmanari L’Hora del BOC. El pintor empordanès al seu
viatge a París, assisteix a la presentació del film Un chien andalou de
Buñuel en què hi havia col·laborat. Dalí, que s’havia apropat a les idees
marxistes (i freudianes), va ser convidat a decorar una exposició dels
comunistes francesos. Dalí va realitzar dos dibuixos, un titulat Foguera
(el fum de la qual representava una gran bandera roja de la URSS, on cremaven
tots els símbols principals del capitalisme). Dalí també dibuixa per a L’Hora
un retrat de Trotski.
Alhora el seu amic i paisà Jaume Miravitlles publica Contra
la cultura burgesa, en què critica la política cultural de l’Esquerra
Republicana de Catalunya, de la CNT i fins i tot dels surrealistes que s’apropen
a Stalin. Lloa la figura de Joaquim Maurín, secretari general del BOC i
oposant-se a Largo Caballero proposa la creació de la Unió de Repúbliques
Socialistes d’Iberia.
Salvador Dalí, abans d’abandonar les idees comunistes, va
fer una darrera conferència a l’AEP, el 5 d’abril de 1934, titulada: “Per a un tribunal
terrorista de responsabilitats intel·lectuals”. Víctor Colomer, president de
l’Ateneu, el presentà dient que Dalí era un dels homes més importants del
moviment surrealista i un dels més grans artistes catalans contemporanis. Dalí
en el seu discurs feu una defensa de l’esperit surrealista que ell representava
i rebutjà les acusacions malintencionades que el tractaven d’arribista,
llibertí, drogoadicte i admirador de
Hitler. Dalí finalitzà la seva intervenció parlant dels antagonismes entre el
pensament del marquès de Sade i les idees comunistes, i manifestà que el seu
desig era que en un futur es conciliessin dialècticament. També parla de Freud
per tal d’aclarir les coses del subconscient. Dalí, aquell mateix any 1934,
serà expulsat del moviment surrealista (provisionalment) i el 1939
definitivament. Dalí, aleshores enlaira la seva pròpia bandera manifesta que, a
l’igual que el rei Lluís XIV que digué; “L’État c`est moi”, proclamarà: “Le
surrealisme, c’est moi”. El Dalí surrealista i procomunista esdevindrà aviat,
com digué Breton, “Avida Dollars”, i quan li preguntin els periodistes si és
comunista com Picasso, respondrà: “Picasso és comunista, jo tampoc.” Dalí
seguirà el seu camí, els surrealistes i els comunistes els seu, i la història posarà
cadascú al seu lloc.
El Bloc Obrer i Camperol s’aniria allunyant de les tesis
surrealistes, doncs aquests cada vegada s’anaren alineant més amb els partits
comunistes seguidors de la URSS de Stalin. En canvi el BOC s’apropava més a les
tesis de Trorsky i a crear un moviment comunista d’oposició a la URSS
stalinista. El BOC amb la unió de l’Esquerra Comunista dirigida per Andreu Nin
crearan el 1935 el Partit Obrer d’Unificació Marxista (POUM).
L’organització confederal (CNT) després dels anys de la
dictadura de Primo de Rivera havia aparegut de nou amb gran força després de la
constitució de la Segona República espanyola. Però les falses promeses dels
polítics i les tímides reformes republicanes va fer que sectors anarquistes
liderats per la Federació Anarquista Ibèrica (FAI) s’aixequessin contra el
govern de la República. D’aquí la vaga revolucionària de gener de 1932 i la
insurrecció llibertària de gener de 1933.
El gener de 1932 es generalitzen en els diversos sectors
productius diverses vagues. La lluita obrera va acompanyada de mítings
frenètics tant de la CNT com de la FAI i del BOC organitzen mítings arreu de
Catalunya. A Manresa dins d’un envelat parlen Joaquim Maurín i Víctor Colomer.
A Sallent se celebra un míting anarquista en què intervenen Buenaventura
Durruti, Vicente Pérez “Combina” i Arturo Parera. Els oradors llibertaris
realitzen discursos incendiaria plens de proclames revolucionàries dirigides
als miners. Uns dies després de la celebració del míting esclatà a tota la
conca minera de l’Alt Llobregat i del Cardoner una vaga insurreccional.
La presa d’Ajuntaments, la proclamació del comunisme
llibertari, l’abolició del diner i de la propietat privada son fets
antiestatistes d’aquesta insurrecció. Els obrers s’armen, desarmen el Somatent
i es llancen a la conquesta del poder. A tots els Ajuntaments conquerits
enlairen la bandera roja o la vermella i negra. La vaga insurreccional esdevé
revolucionària i s’escampa arreu del territori espanyol. El govern republicà
respon amb violència aplicant la repressió als obrers. La revolta
insurreccional s’acaba per la força de les armes i, aleshores, l’Estat inicia
una ràtzia contra els obrers i les seves organitzacions. Les presons s’omplen
d’insurrectes. El vaixell Buenos Aires carregarà la seva bodega amb 104
anarcosindicalistes amb destí a Bata. La “gimnasia revolucionaria”
argumentada per Joan García Oliver li costa cara al proletariat amb centenars
de detinguts i militants destacats com Buenaventura Durruti i Francisco Ascaso
son deportats a la Guinea Equatorial. El govern tanca els sindicats de la CNT,
el diari Solidaridad Obrera, els locals del BOC i detén a nombrosos
militants obrers com Joan García Oliver, Felipe Alaiz, Tomás Cano Ruiz,
Espartaco Puig... Però les revoltes obreres continuaran l’any 1933 tant a
Catalunya com a la resta d’Espanya. Paral·lelament les dretes espanyoles (CEDA,
Partit Radical, Partit Agrari) comencen a monopolitzar la idea “sagrada”
d’Espanya i els seus líders Gil Robles i Lerroux se senten salvador de la
“pàtria”. La Batalla (2-3-1933), òrgan del BOC, deia. “El gobierno Azaña no representa a las masas españolas.
Pero de ninguna manera hay que tolerar la subida de Lerroux. Únicamente un
gobierno obrero y campesino puede satisfacer las necesidades de las masas
españolas.”
Els sectors insurreccionals de la CNT i de la FAI van
convocar al poble treballador a una nova vaga revolucionària amb l’objectiu de
proclamar el comunisme llibertari. La data escollida fou el 8 de desembre de
1933, dia de la presentació a les Corts del govern de Lerroux. La vaga fou
general a diverses poblacions espanyoles, però el govern declara l’Estat de
Guerra i va fer sortir les tropes i la guàrdia civil al carrer. Ni la UGT ni
els Sindicat d’Oposició de la CNT participen en la vaga. Novament la repressió
republicana recau sobre el moviment anarquista amb nombrosos detinguts, la CNT
es posada fora de la llei i, alhora, son clausurats els seus sindicats i els
centres culturals llibertaris.
En els moments decisius de les grans vagues i
insurreccions obreres contra la República, els ateneus llibertaris catalans i
de la resta d’Espanya surten a la palestra denunciant la repressió, alhora que
es solidaritzen amb les víctimes dels fets revolucionaris succeïts a Barcelona,
València, Màlaga, Bugarra, Pedralba, Alcalà de los Gazules, Medina Sidonia, el
Puerto de Santa Maria, Cerdanyola, Ripollet, Sallent, Fígols, Terrassa,
L’Hospitalet de Llobregat i, entre altres poblacions, Casas Viejas on van ésser
assassinats diverses persones: “Necesitamos
y esperamos -diuen- conseguir la adhesión moral de todos los hombres
honrados de España, de
todos los hombres de corazón y de conciencia, soliviantados ante los atropellos
sin nombre a todo derecho humano, perpetrado por este gobierno de dictadores,
legalizado por un Parlamento de enchufados. (…) ¡Agitad, protestad! ¡Prestad
vuestro calor solidario y vuestro entusiasmo a esta campaña de justicia!”
Davant l’augment dels moviments feixistes a Europa,
sobretot a l’Alemanya de Hitler i a la Itàlia de Mussolini, els grups d’esquerra
van iniciar una campanya per crear l’Aliança Obrera contra el Feixisme. Una de
les entitats promotores de l’Aliança Obrera és l’Ateneu Enciclopèdic Popular
que publica un manifest el 18 de febrer de 1933 al diari Las Noticias: “El
capitalisme ataca amb fúria arreu del món. A la vegada augmenten
considerablement els perills d’una guerra mundial. Companys obrers de totes les tendències, companys de
sindicats, companys anarquistes, companys marxistes, companys de les
cooperatives i dels centres culturals obrers, formem tots l’Aliança Obrera
contra el Feixisme, per a lluitar contra les envestides del capitalisme, contra
la guerra que s’apropa i contra totes les forces de la reacció.”
L’Aliança Obrera no es va formar fins el novembre de
1933, el mateix mes que apareixia a la palestra una formació feixista la
Falange Espanyola de José Antonio Primo de Rivera. Ni la CNT, ni el PCE ni el
PSOE van entrar en dita Aliança foren el Bloc Obrer i Camperol, la Unió
Socialista de Catalunya i la Federació Sindicalista Llibertària,.
L’any 1934 l'Espanya republicana viurà noves agitacions
socials i polítiques. El 5 d’octubre de 1934 els socialistes i l’Assemblea
Obrera convoquen una vaga a Espanya que fracassarà arreu excepte a Astúries que
al clam de UHP (Uníos
Hermanos Proletarios) les
organitzacions PSOE, UGT, PCE, BOC, FAI, CNT es llancen a la lluita proclamant
la Vaga General Revolucionària. Uns 30.000 treballadors revoltats amb armes i
dinamites ocupen diversos pobles i ciutats proclamant la Comuna Asturiana.
L’Estat espanyol mou fitxa i envia a Astúries la Legió i l’Exèrcit comandats
per elss generals Franco i Goded. L’Exèrcit espanyol anirà ocupant els pobles
asturians i passant per les armes a la seva població. La insurrecció obrera
acaba amb una repressió brutal contra el poble asturià. La lluita dels
asturians va ser desesperadament heroica destacant la figura de Aida Lafuente
que va morir plantant cara a l’Exèrcit. El darrer punt de resistència fou
Mieres on s’havia instal·lat el Comitè Revolucionari. Finalitzada la lluita els
comitès llancen proclames on lloen la capacitat de lluita dels treballadors,
dels camperols, dels miners i manifesten que la treva és un parènesi en la
lluita: “Nosotros,
camaradas, os recordamos esta frase història: -Al proletariado se puede
derrotar, pero no vèncer. ¡Todos al trabajo y a continuar luchando por el
triunfo!” El comitè
revolucionari de la CNT i la FAI a La Felguera també dirigeix un comunicat als
asturians en què parla de l’ideal de redempció i de la lluita contra el Capital
i l’Estat per acabar l’odi, el privilegi i el mal: “El ideal no muere, vive en nosotros, vive en todos. Él es
más fuerte que nuestra voluntad. En nombre de este ideal: ¡salud! ¡Viva la CN
T! ¡Viva la Anarquía!”
A Catalunya l’octubre de 1934 es genera
un moviment polític en què el
president de la Generalitat de Catalunya Lluís Companys proclama el dia 6 l’Estat
Català dins de la República Federal Espanyola. Moviment que serà reprimit pel
govern central amb la detenció dels polítics catalanistes i dels militants de
les organitzacions que li donen suport, entre els quals hi ha l’Aliança Obrera.
La CNT va restar al marge d’aquesta insurrecció catalanista.
L’any 1935, malgrat la dura repressió governamental contra els obrers
revolucionaris i contra els polítics catalanistes, la idea de la revolució
continua viva dins del proletariat català i espanyol. A la Barcelona
republicana els anarquistes continuen tenint un gran pes específic basat en la
seva filosofia que es recolza en el
naturalisme, el laïcisme i el racionalisme. Fruit d’aquesta tradició cultural
llibertària son la creació d’eines emancipadores d’instrucció, cultura i
lluita. La idea de la revolució és present en tots els seus moviments i per tal
de preparar-la i afirmar-la potencien en els seus militants l’afany per la
cultura. L’avantguarda és present tant a l’ensenyament com a l’art, el disseny
i l’arquitectura. En plena Segona República apareix el GATPAC (Grup
d’Arquitectes i Tècnics Catalans pel Progrés). En aquest moviment destaquen els
arquitecte Josep Lluís Sert, Josep Torres i Clavé, Lluís Bonet i Garí, i, entre
altres, els germans Puig i Gairal, El
GATPAC segueix el camí arquitectònic racionalista de la Bauhaus i,
principalment, de l’arquitecte Le Corbusier.
L’avantguarda també es manifesta en la xerrada que fa el dramaturg
alemany Erwin Piscator que parla de teatre i de cinema com dos arts
complementaris. Un altre dramaturg que passa per Barcelona és el poeta Federico
García Lorca, que
acudeix sovint per assistir a l’estrena
de les seves obres portades a escena per Margarida Xirgu. La gent del BOC
convida al poeta a visitar l’Ateneu Enciclopèdic Popular on fan col·loqui, una
ruta per Barcelona i una visita al Tibidabo. L’Hora li fa una entrevista
que, amb el títol “Federico García Lorca parla pels obrers catalans, va sortir
publicada el 4 d’octubre de 1935. El redactor el descriu dient que Lorca és un
dels més formidables poetas del país de la poesia entre nosaltres i afirmen que
és senzill, planer, entusiasta i simpàtic. Afirmen que és sentimental i
espontani com un infant. Que somriu sempre i que es mostra optimista. El
qualifiquen d’humanista, sincer, noble i sense ambicions. El poeta, afirma que escriu
poemes i tragèdies per educar i el redactor manifesta que Lorca és el futur
gran poeta de la classe treballadora. En l’entrevista el poeta andalús es
pronuncia sobre diverses qüestions com la poesia, l’art i la vida social, el
teatre com a element educatiu, parla de la tècnica teatral de Piscator. Lorca
cita també la tirania de l’Alemanya nazi i de la Itàlia feixista i lloa la URSS
mostrant el seu interès per visitar Moscou per contraposar-lo al Nova York que
ja coneix. Lorca parla també del cinema rus del film El cuirassat Potemkin,
que considera fantàstic: “És un crit de rebel·lia -diu el poeta-, d’angoixa, de
sentiments revoltats. El director (Eisenstein) demostra una capacitat
d’assimilació fantàstica.” García Lorca defineix que és per a ell l’art: “una
obra d’art no és res més que un reflex de la vida humana. I per això cap
artista, malgrat que vulgui ésser exageradament abstracte, no pot restar
insensible a la monstruosa dolor del temps que vivir.”
La Secció de Literatura i Belles Arts de l’Ateneu
Enciclopèdic Popular organitza el 5 d’octubre de 1935 al Teatre Barcelona un
acte cultural en homenatge als miners asturians amb la participació de Federico
García Lorca i Margarida Xirgu. Aquells mateixos dies en aquest teatre la
companyia de l’actriu catalana està representant Yerma. L’acte és
presentat pel president de l’Ateneu Enciclopèdic Víctor Colomer que lloa l’obra
del poeta i manifesta que viu immers en els problemes del seu temps i els
plasma en els poemes amb les seves inquietuds. El president de l’AEP lloa també
a l’actriu que és sòcia d’honor d’aquesta entitat cultural. L’actriu recita
diversos poemes de l’obra de García Lorca i estrena el “Llanto por Ignacio
Sánchez Mejía”. El poeta llegirà també poemes de la seva obra i pronunciarà una
conferència: “Yo nunca he leído
mis versos delante de tantos
espectadores (el teatre era a vessar i es va haver de col·locar altaveus al
vestíbul), no porque no sea
capaz, puesto que lo voy a hacer ahora, sinó por que es indudable que la poesia
requiere cuatro paredes blancas, unos
pocos amigos ligados por una armonía y un dulce silencio donde gima o cante la
voz del poeta. (...) Un recital de poemas es un espectáculo con todas las
bellezas y agravantes del espectáculo, todos los días los escucháis y algunes
veces muy bien; una lectura de versos por el propio poeta es un acto íntimo,
sin relieve, donde el poeta se desnuda y deja libres su propia voz.”
El poeta, uns mesos més tard, l’agost de 1936 seria
assassinat per l’Espanya feixista a la seva terra de Granada.
L’avantguarda revolucionària no és altra cosa que poesia
en acció, és el motor de l’art de la insurrecció. Buenaventura Durruti esdevé
un poeta de la revolució que pronuncia frases com aquestes: “En tanto que revolucionario consciente, nuestra
misión consistí en hacer de detonadores, una vez, dos, veinte veces si es
necesario, hasta su verdadero objetivo final; el cambio total en la forma de
vivir de los hombres.”
“No confiéis nunca vuestro destino ni la revolución de
vuestro pueblo a los profesionales de la política, ni permitáis que surjan
líderes entre vosotros. Los unos y los otros os engañarán y harán lo imposible
para que no podáis sustraeros a vuestra condición de esclavos. En realidad, no
comenzaréis a ser libres más que cuando seáis capaces de organizar vosotros
mismos vuestra lucha.”
“Esta no es la hora de morir, sino la de vivir.
Nuestra lucha no se hace solamente disparando tiros. Una retaguardia activa
tiene siempre tanto valor como la Vanguardia en el combate.”
“Habéis organizado ya vuestra colectividad? No
esperéis más. ¡Ocupad las tierras! Organizaos, de manera que no haya jefes ni
parásitos entre vosotros. Si no realizáis esto es inútil que continuemos hacia
adelante. Tenemos que crear un mundo nuevo, diferente del que estamos
destruyendo. Si no es así no vale la pena que la juventud muera en los campos
de batalla. Nuestro campo de lucha es la revolución.”
La revolució es poesia en acció, així ho expressava
l’anarquista Durruti l’agost de 1936 en l’entrevista que li va fer el
periodista Van Pasen del Toronto Star, article publicat sota el títol “Dos millones de anarquistas luchan por la revolución”.
Van Pasen presenta a Durruti als
seus lectors i, després d’un llarg interviu sobre la situació en què es troba
la seva Columna en la lluita contra el feixisme i sobre la posició de
l’anarquisme vers el poder, li pregunta: “-Aún cuando ustedes ganaran, iban a heredar
montones de ruinas -me aventuré a interrumpir su silencio-. Durruti pareció
salir de una profunda reflexión, y me contestó: -Siempre hemos vivido en la
miseria, y nos acodaremos a ella por aún tiempo. Pero no olvide que los obreros
son los únicos productores de riqueza. Somos nosotros, los obreros, los que
hacemos marchar las máquinas en las industrias, los que extraemos el carbón y
los minerales de las minas, los que construimos las ciudades… ¿Por qué no
vamos, pues, a construir y aún en mejores condiciones para reemplazar lo
derruido! Las ruinas no nos dan miedo. Sabemos que no vamos a heredar nada más
que ruinas, porque la burguesía tratará de arruinar el mundo en la última frase
de historia. Pero -le repito- a nosotros no nos dan miedo las ruinas, porque
llevamos un mundo nuevo en nuestros corazones -dijo, murmurando ásperamente, y
luego agregó-: Ese mundo esta creciendo en este instante.”
Buenaventura Durruti, el 20 de noviembre de 1936, moria d’un tret al pit al front
de Madrid. L’autoria de la bala que el va matar no s’ha acabat d’esbrinar mai.
Traslladat el seu cos a Barcelona va rebre un homenatge multitudinari dels
habitants de Barcelona. La mort de Durruti va significar l’inici de la fi de la
Revolució...
La poeta ultraista Lucia Sánchez Saornil, fundadora de
l’Agrupació Dones Lliures, va escriure “Testamento
de Durruti”, publicat el 25 de febrer de 1937 a CNT, és aquest fragment:
¿Qué
bala te cortó el paso
-¡maldición de aquella
hora!-,
atardecer de noviembre
camino de la Victoria?
(...) ¡Atardecer de noviembre
negro borrón de la
historia!
Buenaventura Durruti,
¿quién conoció otra
congoja
más amarga que tu muerte
sobre la tierra
española?
¡Acaso estabas soñando
las calles de Zaragoza
y el agua espesa del Ebro
caminos de laurel-rosa,
cuando el gritó de Madrid
cortó tu sueño en mala hora!
Hasta los cielos de Iberia
te dispararon las bocas.
El aire agitó tu nombre
entre banderas de gloria
-tu nombre, grito de guerra
y dura canción de forja-.
Y una tarde noviembre,
mojada de sangre heroica,
en cenizas de crepúsculo
caía tu vida rota.
Sólo hablaste estas palabras,
al filo ya de tu hora:
-¡Unidad y firmeza, amigos;
para vencer hay de sobra!-
Durruti, hermano Durruti,
jamás se vio otra
congoja
más amarga que tu muerte
sobre la tierra
española.
Rostros curtidos del cierzo
quiebran su dureza de roca,
como tallos quebradizos
hasta la tierra se doblan
hércules de firme acero.
¡Hombres de hierro sollozan!
Tambores fúnebres baten
apisonando la fosa.
¡Durruti ha muerto, soldados;
que nadie mengüe su obra!
(...) Rugen los pechos
hermanos,
las armas al aire chocan;
sobre las rudas cabezas
sólo una enseña tremola.
¡Durruti ha muerto!
¡Malhaya
aquél que mengüe su obra!
Ferran Aisa-Pàmpols
(Barcelona, juny-juliol de 2023)
Bibliografia
Ferran Aisa és autor dels llibres i escrits següents: Dalí
i Lorca, i les avantguardes revolucionàries, L’Avenç, núm. 294, setembre de
2004. El laberint roig, Víctor Colomer i Joaquim Maurín, mestres i
revolucionaris, Pagès Edicions, Lleida, 2005. L’art de la insurrecció,
Détourné, 2007. Les avantguardes, surrealisme i revolució, Editorial
Base, Barcelona, 2008. Mestres, renovació i avantguarda pedagògica a
Catalunya, Edicions de 1984, Barcelona, 2008. CNT, la força obrera de
Catalunya, Editorial Base, Barcelona. 2013. Discurso ácrata. Anarquismo y anarcosindicalisme teoria y pràctica, 2018.
No hay comentarios:
Publicar un comentario