FERRAN AISA
(Coberta del núm.1 de 1881 de la revista L'Avens) |
L’Avens iniciarà una campanya crítica sense contemplacions contra els patriarques de la Renaixença. Ramon D. Perés (Manzanas.Cuba, 1863-Barcelona, 1956), que signava molts del seus escrit com “Spleen”, és tal vegada el més implacable crític del moment. Perés va criticar a Joaquim Rubió i Orts “Lo Gaiter del Llobregat”, del que digué que no era ni poeta ni savi. També s'hi va posar amb una pes fort de la Renaixença, Manuel Milà i Fontanals, al que li retreu d’anar a remolc de l’erudit Marcelino Menéndez y Pelayo i de desdenyar els moviments moderns. Eudald Canibell, lliurepensador, tipògraf i crític de L’Avens, també fa una crítica general als homes de la Renaixença i a la seva ambigüitat política. Canibell cita a Francesc Matheu com un dels poetes més contradictoris de la literatura catalana que, per una banda maleeix a Felip V, i, per l’altra, no és compromet a dir ni blanc ni negre.
Els crítics literaris de L’Avens proposaren, com nous fars o cànons de referència, la lectura i l’estudi de l’obra de Goethe, D’Anunnzio, Baudelaire, Heine i Sully-Proudhomme. En canvi s’atacava la literatura castellana, salvant tan sols a Clarín, i fins i tot, d’aquesta crítica no es salvava ni el novel·lista francès, Víctor Hugo.
Ramon D. Perés afirmava que la literatura catalana havia arribat a la majoria d’edat i que, per tant, necessitava urgentment una crítica responsable. Perés creu que és el moment d’abandonar les ressenyes de gasetilla i d’exercir una crítica ponderada i meditada, basada en l’estudi i la imaginació. Perés li dol que, a Catalunya, no hi hagi cap crític que reuneixi aquestes condicions i que, a Espanya, només n’hi hagi un, Leopoldo Alas “Clarín”.
R. D. Perés, l’any 1884, va marxar a Anglaterra però, posteriorment, va continuar fent crítica a periòdics com La Vanguardia, Catalònia i altres publicacions. Va escriure diversos llibres, entre els quals destaca el de crítica literària A dos vientos (1892).
L’Avenç començarà la seva segona etapa, a partir de gener de 1891, amb la seva capçalera normalitzada amb la nova ortografia i la substitució amb la susbtitució de la "s" per la "ç" i de la "y" (grega) per la "i" (llatina). Entre els nous col·laboradors d’aquesta etapa hi ha Joaquim Casas-Carbó, Alexandre Cortada, Pompeu Fabra, Joan Maragall, Jaume Brossa “Friman”, Pompeu Gener, Santiago Rusiñol i Raimon Casellas.
La revista modernista donarà suport a la literatura naturalista en la que destaquen Émile Zola i Leopoldo Alas “Clarín”. També serà l’inici de l’estudi de les obres dels autors nordics Ibsen, Björsons i Stindberg; el belga Materlink i l’alemany Hauptmann, que són traduïts a Catalunya per Pompeu Fabra, Felip Cortiella i Adrià Gual.
L’Avenç s’identificava amb el model utòpic de treball de William Morris i la seva obra desenvolupada en la “Kelmscott Press”. Els crítics de l’Avenç, posaren l’etiqueta de modernista a tot el que era novetat i, sobretot, les que s’oposaven a la retòrica dels jocs floralescos. Per tant, dins del sac del Modernisme, hi cabia des del naturalisme fins a la filosofia de Carlyle, Nietzsche i, l’afinitat amb el pensament anarquista. De fet la relació amb l’anarquisme va ser molt fluïda, la mà dreta del director de la revista Massó i Torrent no era un altre que Canibell, també exerciren de tipògraf, el dramaturg Felip Cortiella i l’italià Angiolillo -que en 1897 va atemptar contra el president del Govern, Cánovas del Castillo.- La revista no va sobreviure al segle, l’esclat de les bombes a Barcelona engolí molts dels somnis dels homes de L'Avenç.
Ferran Aisa-Pàmpols
(Avui, 9 de desembre de 2004)
No hay comentarios:
Publicar un comentario