ELS OBJECTES DE COMPANYIA DE GUILLEM VILADOT EN UNA
MOSTRA
FERRAN AISA
Guillem Viladot (1922-1999) |
El Museu de la Vila Rural de
l’Espluga de Francolí ha fet una aposta important per les avantguardes, la
primera de les exposicions inaugurada està dedicada a la poesia-visual del poeta agramuntí Guillem Viladot.
La mostra porta per títol Guillem
Viladot, Objectes de Companyia, la qual es podrà veure fins el 25 de
febrer. L'expo ha estat presentada per l’escriptor Josep Vallverdú i per la vídua de
l’artista Montserrat Felip.
Els Objectes de Companyia són
utensilis que prenen vida quan l’artista materialitza la poètica del desús,
quan descontextualitza l’objecte del seu significat original. Són objectes relacionats
amb les feines del camp, de la pagesia i de la vida quotidiana, que Viladot ha
transformat i manipulat, seguint el seu impuls creador, per convertir-les en
poesia visual. L’artista cerca la situació ideal per a una realitat que no li
convenç. La seva obra mostra la rebel·lió i el rebuig a les formes d’opressió
de l’home i utilitza els esdeveniments de la quotidianitat per
crear noves situacions artístiques completament originals.
Guillem Viladot (Agramunt,
1922-Barcelona, 1999), farmacèutic de professió i artista per vocació, és un
dels més importants poetes visuals de Catalunya, la seva obra, massa oblidada a
Barcelona, és relegada a les terres de ponent. Fou a Lleida on el 1971 va participar en la primera exposició
de Poesia Concreta a Catalunya, a la “Petite Galerie”, conjuntament amb els
artistes Joan Brossa i Josep Iglesias del Marquet.
L’obra de Guillem Viladot és
diversa de formes, de gèneres i d’estètiques. L’artista destaca tant a l’art
experimental com a la literatura, el grafisme i la poesia. Els anys cinquanta
paral·lelament al seu treball literari va iniciar la seva recerca artística
poètico-visual, amb experimentacions sobre paper, tipografies, paraules i
imatges que van fer de la seva obra una referència de l’art poètic-visual a
nivell internacional. Una altra inquietud intel·lectual va fer que s’interessés
per la psicoanàlisi de Lacan, les peces que formen la sèrie “SELF” segueixen la
línia i la terminologia lacaniana: “complex d’Edip”, “auto-erotització”, ideal
del jo”, etc.
Viladot va escriure una
extensa i innovadora obra narrativa i assagística en què destaca les novel·les
de l’Agramunt imaginari transformat en Riella i els cinc volums de l’obra
poètica completa publicada per Columna i Pagès Editors. Els anys noranta va
obrir a Agramunt els edificis de “Lo Pardal”, la casa de la poesia visual, que
avui acull a la Fundació Guillem Viladot, dedicada a preservar la seva memòria.
Ferran Aisa
(Avui, 2 de febrer de 2007)
(Avui, 2 de febrer de 2007)
No hay comentarios:
Publicar un comentario