ELS RECITALS DE POESIA A
BARCELONA
(Cartell de Barcelona poesia 2012) |
FERRAN AISA
Barcelona és una ciutat amb
una gran tradició poètica. Si ens remuntem al segle XIX veiem com durant la
Renaixença es reinstaura els Jocs Florals que mobilitza els amants de la
poesia. Els Jocs celebrats el 1868 van esdevenir una “Gaia Festa”, que presidits per
Víctor Balaguer, va comptar amb la presència dels felibres provençals
encapçalats per Frederic Mistral; també estigueren presents al Saló de Cent de
l’Ajuntament de Barcelona, el valencià Teodor Llorente i el castellà José
Zorrilla. En aquesta trobada poètica va participar Jacint Verdaguer,
aleshores només de 23 anys, que va llegir “Espanya naixent”. Aques poema fou la base material
de L’Atlàntida.
El 1888, coincidint amb l’Exposició Universal de Barcelona, hi hagueren dos
celebracions de Jocs Florals, un fou l’oficial, que va comptar amb el suport de
l’alcalde Rius i Taulets i l’assistència de la Reina Regent. Els Jocs foren presidits per el poeta Marià Aguiló; els altres Jocs van ésser organitzats per Valentí Almirall. Aquests Jocs Florals paral·lel foren anomenats
“del primer diumenge de maig”, i van ésser presidits per l'escriptor Conrad Roure. Els oficials es van
celebrar al Palau de Belles Arts, amb la participació dels poetes Mossèn Jaume Collell, Àngel
Guimerà, Francesc Matheu i Jacint Verdaguer; mentre que els paral·lels van tenir
lloc al Teatre Novetats amb la participació de poetes menys coneguts, però que
comptava amb el suport de catalanistes d’esquerres i de lliurepensadors contraris a la monarquia. Rossend Arús, un dels promotors d’aquest certamen, va
exclamar: <<Salut, reivindicadors de la dignitat de Catalunya.>>
Poc després el Modernisme donarà
pas a noves estètiques literàries i les festes aniran acompanyades de
representacions teatrals, recitals poètics i vetllades musicals. Joan Maragall
llegirà a l’Ateneu Barcelonès la seva composició “Oda nova a Barcelona”.
El 14 d’octubre de 1906, al
Teatre Romea, va realitzar un recital poètic l’escriptor Miguel de
Unamuno, en un acte organitzat per l’Ateneu Enciclopèdic Popular, que va ser
presentat pel president de l’entitat Francesc Layret. El Rector de la
Universitat de Salamanca en una carta a Lluís de Zulueta li manifestà:
<<Individualmente estoy satisfechisimo. Conmigo no hubo sino atenciones,
consideraciones, respeto, aunque creo no les convecí sino como poeta. Este ha
sido mi triunfo allí: la poesía>>.
Amb el nou segle agafa força l’anomenada
societat civil que, amb els ateneus i les associacions culturals, desenvoluparà
la cultura popular. Les seccions literàries i els grups artístic d’aquestes
associacions promouen lectures poètiques arreu de Catalunya. Destaquen en
aquesta tasca el Grup Avenir, el Grup de Lectura Artística, l’Esbart de
Rapsodes de l’Ateneu Enciclopèdic Popular, el Amics de la Poesia i el Grup
Oasi. El primer d’aquests col·lectius culturals era dirigit per Felip
Cortiella, que traduí Ibsen al català i com a poeta publicà Anarquines; el segon grup fou
l’organitzador de la Festa Anual del Sonet. L’Esbart de Rapsodes de l’AEP,
dirigit per Josep Ferran i Torras, es va dedicar a fomentar la poesia catalana
i la castellana arreu del Principat. L’Esbart de Rapsodes va ser l’organitzadora
d’un gran homenatge a Joan Maragall, el 22 d’octubre de 1916, al Centre Popular
Catalanista de Sant Andreu. Els Amics de la Poesia, fundat per Tomàs Garcés, va
agafar el relleu i es va dedicar a promoure la poesia catalana durant els anys
vint i trenta. Entre els seus actes destaca el recital públic de
Salvat-Papasseit a la Universitat de Barcelona, el gener de 1923, per presentar
els versos, encara inèdits, del seu llibre El
poema de la rosa als llavis. Altres recitals d’aquest grup es feren a
l’Ateneu Barcelonès i a l’Ateneu Enciclopèdic Popular (1928), amb la participació dels poetes Tomàs
Garcés, J. V. Foix, Marià Manent, Josep López-Picó, Ambrosi Carrion i Josep
Maria de Sucre.
Hi ha que destacar també la Secció Literària de l’Ateneu Barcelonès
que, l’any 1922, va organitzar una conferència d’André Breton, a l’antesala
del surrealisme, que va tenir una gran ressò en els nuclis culturals ciutadans. Els Amics de les
Arts de Sitges també va realitzar un important treball literari i d’acció
cultural dins de les avantguardes dels anys vint. El grup format per Sebastià Gasch,
Lluís Muntanyà, J. V. Foix, Artur Carbonell i Josep M. Sucre, van organitzar a Barcelona l’homenatge al
pintor Rafael Barradas, mort a Montevideo, en un acte poètic realitzat a
l’escullera el 1929, on es van llençar flors al mar i es van llegir poemes. La poesia
servia, simbòlicament, per recordar a l’amic perdut.
El Grup Literari Oasi,
format per la generació més jove de poetes de la República, va viure el seu
moment d’esplendor durant la guerra civil. El nom del grup provenia d’un cafè,
situat al carrer de la Canuda, on es reunien per parlar de poesia i literatura
els lletraferits Josep Maria Prous, Josep Ros-Artigues, Joan Janer, Josep
Gimeno-Navarro, Joan Arús, Josep M. Rovira-Artigues, Agustí Bartra, Josep M.
Fabra i altres. Molts d’aquests poetes van desaparèixer del mapa literari amb
la desfeta republicana de 1939. Entre les activitats del Grup Oasi destaquen
les edicions de llibres d’autors joves i la proliferació de recitals a
Barcelona durant els anys de la guerra. L’acte poètic de més transcendència fou
el que es va celebrar al Casal de Cultura (plaça de Catalunya), el 3 de juny de
1937, com a cloenda de la I Fira del Llibre. Els poetes Joan Oliver (Pere
Quart), C. A. Jordana, Agustí Bartrà, J. Gimeno-Navarro, Josep M. Prous, Enric
Lluelles i Ramon Vinyes van llegir el seus versos en un acte que s’anomenà
“Poesia de Guerra i Revolució”. En aquest acte poètic Ramon Vinyes el seu poema “A Guernica, Pàtria
d’una pàtria d’herois, terra sagrada” i Pere Quart va llegir la seva “Oda a
Barcelona”:
Barcelona,
contempla’t.
Barcelona, no cantis.
Ausculta aquest cor teu que s’escarrassa a batre.
No et deturis. Plora una
mica cada dia,
quan la Terra comença
un altre tomb, ullcluca.
(...) Treballa.
Calla. / Malfia’t de la història.
Somnia-la i refés-la.
Vigila el mar, vigila les muntanyes.
Pensa en el fill que duus a les
entranyes.
Durant la Segona República
els actes culturals i els recital poètics van tenir un gran específic, un del
escenaris predilectes eren els ateneus, però també els teatres. Paul Valery a
l’Ateneu Barcelonès i Paul Éluard a l’Ateneu Enciclopèdic Popular llegiren el
seus versos davant d’un nombrós públic. Precisament fou l’AEP qui va
organitzar, el 6 d’octubre de 1935, el recital poètic més multitudinari. Aquest gran recital el van realitzar Federico García Lorca i
Margarida Xirgu que, per aquelles dates, representava Yerma a Barcelona. L’acte s’emmarcava dins de l’homenatge als
miners d’Astúries un any després dels fets revolucionaris. La popularitat del
poeta va fer petit el Teatre de Barcelona, doncs el públic va assistir en massa a escoltar
els versos del poeta de Granada. Es van tenir que posar altaveus a la Rambla de
Catalunya i el recital va ser radiat. L’acte va ser presentat pel
president de l’AEP, Víctor Colomer, que va lloar l’obra del poeta i la va
entroncar dins de la causa popular. García Lorca, en la introducció del recital,
mostrà la seva sensibilitat: <<Yo nunca he leído mis versos delante de
tantos espectadores, no porque no sea capaz, puesto que lo voy hacer ahora,
sino porque es indudable que la poesía requiere cuatro paredes blancas, unos
pocos amigos ligados por una armonía de amistad y un dulce silencio donde gime
o cante la voz del poeta. (...) Un recital de poemas es un espectáculo con todas
las bellezas y agravantes del espectáculo... una lectura de versos por el
propio poeta es un acto íntimo, sin relieve, donde el poeta se desnuda y deja
libre su propia voz. (...) Sean mi pudor, mi sinceridad y vuestra buena fe los tres
elementos que formen el aire íntimo y claro donde se pierdan los poemas y ojalá sirvan para elevar y
afirmnar el ánimo de los que me oyen>>.
García Lorca va llegir
poemes dels seus primers llibres, Poema
del Cante Hondo, Canciones i Romancero
Gitano, i del encara inèdit Poeta en
Nueva York, “Oda al Rey de Harlem” i “Son de Negros”. Un dels poemes que va
ser més celebrat pels públic va ser el “Romance de la Guardia Civil”. Mentre
García Lorca recitava el públic exclamà: <<Visca
el poeta del poble>>.
Margarida Xirgu, a continuació, va llegir “La
monja gitana” i “Llanto por la muerte de Ignacio Sánchez Mejías”. Tota la
premsa barcelonina es va fer ressò de l’acte i els periodistes van
entrevistar-lo: <<Mai no havia tingut un públic tan intel·ligent per la
meva poesia>>. Jordi Jou, periodista de La Humanitat, va preguntar-li pel problema social: <<El poeta
–digué Lorca- ha de sentir-ho i comprendre-ho i ajudar en les seves
possibilitats a la conquesta d’un món més just i més humà>>.
El poeta va ser entrevistat
també per Josep Palau i Fabre, arran de l’estrena de Yerma. García Lorca tornaria a Barcelona el desembre de 1935, on
participà en l’homenatge al músic Isaac Albéniz, llegint un sonet a la tomba
del cementiri de Montjuïc. García Lorca, uns mesos més tard, era assassinat
pels feixistes.
El primer acte poètic
celebrat durant la guerra tingué lloc, el 13 de setembre de 1936, al Teatre
Principal Palace, era un homenatge a García Lorca realitzat pel POUM. No
seria el darrer homenatge al poeta granadí, n’hi haurien d’altres. Entre els
quals destaca el celebrat al Palau de la Música Catalana, el 11 de juliol de
1937, dins dels actes del II Congrés Internacional d’Escriptors Antifeixistes.
A la sala modernista va ressonar la veu d'un rapsode que llegí el poema d'Antoni Machado, “El crimen fue en Granada”:
Se le vio caminando entre fusiles
por una calle larga
salir al campo frío
aún con estrellas, de la madrugada.
Mataron a Federico
cuando la luz asomaba.
El pelotón de verdugos
no osó
mirarle la cara.
Todos cerraron los ojos;
rezaron: ¡Ni Dios te salva!
Muerto cayó Federico
-sangre en la frente y plomo en las entrañas-
...Que
fue en Granada el crimen
Sabed –¡pobre Granada-, en su Granada...
(...)
Els escriptors espanyols i
els europeus, participaren en un míting de solidaritat internacional celebrat
el 16 d’octubre de 1936 al Gran Price, en el que hi van intervenir: Jaume
Miravilles, Ilya Erhenbourg, Tristan Tzara, Charles Vidarc, Rafael Alberti,
Maria Teresa León, José Bergamín, Àngel Estivill i Fèlix Martí Ibáñez. L’acte
era organitzat per totes les entitats antifeixistes de Catalunya, en uns
moments que encara no s’havia trencat la unitat. Dins del Price es pogueren
banderes i pancartes de tots els grups antifeixistes. El poeta gadità Alberti
va llegir el seu poema “Radio Sevilla”, en el que satiritzava a Queipo de
Llano, i acabar el seu recital cantant la gesta del poble: “Defensa de
Madrid-Defensa de Catalunya”:
I
(...) Madrid, corazón de España,
que
es de tierra, dentro tiene,
si se le escarba, un gran hoyo,
profundo,
grande, imponente,
como un barranco que aguarda...
sólo en él cabe la
muerte.
II
(...) La libertad catalana,
¡sabedlo!, en
Madrid se juega:
fábricas, ciudades, campos,
montes, toda la riqueza
de
vuestro país y el mar
que lo ilumina y le entrega
barcos que al tocar las
costas
se vuelven de plata nueva.
¡Pueblo catalán, vigila!
¡Pueblo
catalán, alerta!
Con el corazón de España,
sólo corazón de tierra.
Catalanes yo os saludo:
¡Viva vuestra independencia!
Tristan Tzara, un altre dels
participant en aquest acte, va manifestar la seva admiració pel poble espanyol
que, amb tanta serenitat, mantenia una lluita titànica contra els feixistes.
Tzara va llegir el poema "Pour le chemin de les étoiles de la
mer", que li va dedicar a García Lorca. Durant els anys de la guerra
continuaren els recitals a espais com l’Ateneu Barcelonès, el Casal de Cultura,
els teatres, etc., per on passaren els poetes Manuel Altoaguirre, Nicolás
Guillén, Pedro Garfías, Joan Gil-Albert...
El 28 de març de 1937, al
Teatre Coliseum, el poeta León Felipe va fer un recital poètic en què va
estrenar el seu poema, “La Insignia”. Aquest acte, organitzat per la CNT-FAI,
va ser presentat per Jacinto Toryho, director de Solidaridad Obrera. El diari anarco-sindicalista va difondre uns
quants dies abans la notícia del recital qualificat-lo de <<Poesía
Revolucionaria>>. L’acte va ser multitudinari però la censura va impedir
que fos radiat. Malgrat això, l’Oficina de Propaganda de la CNT-FAI va editar
íntegrament el nou poema de León Felipe. Els seus versos criticaven la desunió
que imperava en les forces d’esquerres i la burocratització que s’estava
imposant a la Revolució Espanyola:
¿Habéis hablado ya todos?
¿Habéis hablado ya todos los
españoles?
Ha hablado el gran responsable revolucionario.
Y los pequeños responsables,
ha hablado el alto comisario,
y los comisarios subalternos;
han hablado
los partidos políticos,
han hablado los gremios,
los Comités
y los
Sindicatos;
han hablado los obreros y los campesinos;
(...)
Y han hablado los eternos demagogos
también.
Han hablado todos.
Creo que han hablado todos.
¿Falta alguno?
¿Hay algún español que no haya
pronunciado su palabra?...
¿Nadie responde?...
(Silencio)
Entonces falto yo solo.
Porque el poeta no ha hablado todavía.
(...)
La nit franquista va
allunyar els grans recitals poètics de la vida social. El 25 d’abril de 1970 va
tenir lloc el primer festival popular de poesia catalana, que es va celebrar al
desaparegut Gran Price. Una munió de poetes va pujar a l’escenari per llegir els
seus versos: Agustí Bartra, Pere Quart, Salvador Espriu, Joan Vinyoli, Rosa
Leveroni, Joan Teixidor, Josep Palau Fabre, Joan Brossa, Jordi Sarsanedas,
Gabriel Ferrater, Joan Colomines, Josep M. Llompart, Jaume Vidal i Alcover,
Joaquim Horta i Francesc Vallverdú. El vell recinte de la Ronda no va poder
acollir a tothom, moltes persones es quedaren sense poder entrar per falta
d’espai. Serra d’or parlava de l’èxit
important que representava el lligam entre poesia i poble.
Durant la transició van
revifar els ateneus populars i els llibertaris i en aquests espais de llibertat
va retornar la paraula amb la veu de joves poetes. En aquesta tasca van
col·laborar grups literaris com El
Vaixell Blanc de l’AEP, el grup L’Avenç
de l’Ateneu Popular de Sants, que va organitzar una gran homenatge, a les
Cotxeres de Sants, a Joan Salvat-Papasseit; i l’Ateneu Llibertari de Gràcia, on
recitaren els poetes Enric Cassasses, Jordi Pope, David Castillo, Jaume
Sisterna, Joan Vinuesa i Jesús Lizano. També nombrosos col·lectius poètics es
van dedicar a organitzar recitals poètics en centres culturals i en bars. Entre
els quals cal citar l’Aula de poesia de Barcelona, el Grup León Felipe, el Grup
Zarabunda, l'APEC, etc.
Barcelona, ciutat poètica, retorna cada mes de maig amb la
setmana de la poesia. Per ella han passat poetes catalans, espanyols i
internacionals. Totes les primaveres la ciutat esdevé poètica i a espais a
l’aire lliure, a teatres i a locals ressona la paraula del poeta. És la paraula,
com la cantava Espriu, ferida porcellana:
nocturna seda i trenqués,
des d’una aigua profunda,
veus d’oblidats, intacte
vidre vell de
paraules.
Ferran Aisa
(Avui, 20 de maig de 2004)
(Avui, 20 de maig de 2004)
No hay comentarios:
Publicar un comentario