EL
FAR
La vigència del pensament d’Albert Camus
Ferran Aisa
L’ocupació de França el mobilitzarà contra els nazis,
participarà en la resistència i dirigirà el periòdic Le Combat. Les seves novel·les, obres dramàtiques i assaig aniran
sortint una rere l’altre com veritables joies del pensament humà: Noces (1938), Le minotaure ou la halte d’Oran (1939); L’Etranger i Le Mythe de
Sisyphe (1942), La peste (1947), Lettre à un ami allemand (1948), L’homme
révolté (1951), L’Été (1954), La
Chute (1956), L’Exile et le Royaume
(1957). Paral·lelament escriu i posa en escena nombroses obres dramàtiques, que
segueixen fil per randa la sensibilitat filosòfica d’un món absurd: Calígula,El malentès, Els Justos i L’Estat de setge.
L’any 1957 li és
atorgat el Premi Noble de Literatura, és un escriptor encara jove
quaranta-quatre anys, el 10 de desembre a Suècia pronuncia el memorable discurs
“Missió i deure de l’escriptor, entre altres coses, diu: <<El paper de
l’escriptor és inseparable de difícils deures. Per definició, no pot posar-se
al servei de qui fan la història, sinó al servei de qui la pateixen. (...)
Indudablement, cada generació es creu destinada a refer el món. La meva sap,
malgrat tot, que no podrà fer-ho. Però la seva tasca és potser més gran.
Consisteix en impedir que el món es desfaci. Hereus d’una història corrompuda
en què es barregen les revolucions fracassades, les tècniques embogides, els
déus morts i les ideologies acabades; en què poders mediocres, que avui poden
destruir-ho tot, no sabem convèncer; en què la intel·ligència es rebaixa fins
posar-se al servei de l’odi i de l’opressió... (...) En un món amenaçat des
desintegració, en què els nostres grans inquisidors volen establir per sempre
l’imperi de la mort, sap que hauria, en una mena de carrera boja contra el
temps, restaurar entre les nacions una pau que no sigui la de l’esclavitud,
reconciliar de nou el treball i la cultura i reconstruir amb tots els homes una
nova Arca de l’aliança. No està segur de poder realitzar aquesta feina, però
està convençut que, arreu del món, manté ja el seu doble desafiament de veritat
i llibertat i que si arriba l’ocasió sabrà morir per ell.>>
Camus,
malgrat haver guanyat aquesta distinció tan important, no trobarà el recolzament
del sectors intel·lectuals francesos marxistes, doncs el consideren massa
llibertari, i mantindrà distància amb els existencialistes que comanda Jean
Paul Sartre. El compromís de Camus el porta a reflexionar sobre Argèlia en un
assaig i la novel·la autobiogràfica El
Primer Home.
El 4 de gener de 1960 retorna a París des de Lourmarin, prop
de Marsella, on ha assistit a l’estrena de l’adaptació d’Els Possessos, però el cotxe que condueix el seu editor Michel
Gallimard perd el control i s’estimba contra un arbre, tots dos moren. Albert
Camus arriba al seu final però la seva obra i el seu pensament continuaran
engrandint els somnis: <<El meu regne és tot d’aquest món...>
Cinquanta anys després llegir qualsevol llibre
de Camus és obrir una finestra perquè entri, un aire net i lliure, al nostre
cor d’humans i de rebels.
(Catalunya, núm. 115, març de 2010)
No hay comentarios:
Publicar un comentario