LA BARANA DEL VENT
EL JARDÍ D’EPICUR
FERRAN AISA
Epicur de Samos (341 a. C.- 270 a. C.) va obrir una escola a un jardí on impartia filosofia als seus deixebles. Epicur manifestava que l’home savi ha de conrear tot allò que contribueix a augmentar la felicitat i suprimir totes les traves que ho impedeixen.
El filòsof era partidari de gaudir dels
plaers sensuals de la vida per alliberar-les de les passions...
El Jardí d’Epicur significa, doncs, el retorn a l’estat natural de l’ésser humà i la reconquesta del paradís perdut. Epicur considerava que, mitjançant la filosofia, l’home es lliuraria de les coses inútils i dels temors estèrils. La seva ètica se centrava en el plaer, veritable principi i fi de la vida feliç, tant del cos com de
El Jardí d’Epicur significa, doncs, el retorn a l’estat natural de l’ésser humà i la reconquesta del paradís perdut. Epicur considerava que, mitjançant la filosofia, l’home es lliuraria de les coses inútils i dels temors estèrils. La seva ètica se centrava en el plaer, veritable principi i fi de la vida feliç, tant del cos com de
l’ànima. El filòsof marcava dos tipus de
plaer, l’estàtic que consistia en la privació del dolor; i el de moviment, que destacava pel
goig i l’alegria.
La felicitat d’Epicur era marcada, especialment, pel plaer de no patir, ni
de sentir l’absència de torbació i de dolor. Epicur distingia les necessitats naturals de
les inútils i entre les naturals triava les necessàries de les
innecessàries. De les naturals necessàries
citava les que ho eren per
aconseguir la felicitat, les que eren positives per
la salut del cos i les que servien per la vida mateixa.
El món descrit per Epicur és infinit, sotmès al naixement i a la mort pretén eliminar les potències divines. El pensament epicurià recomana els homes allunyar-se de la política, la qual considera una torbació i un obstacle posat perquè els homes no aconsegueixin el goig de viure i en el seu lloc proclama la idea de centrar-se a gaudir
El món descrit per Epicur és infinit, sotmès al naixement i a la mort pretén eliminar les potències divines. El pensament epicurià recomana els homes allunyar-se de la política, la qual considera una torbació i un obstacle posat perquè els homes no aconsegueixin el goig de viure i en el seu lloc proclama la idea de centrar-se a gaudir
dels guanys de la terra a través del
plaer dels sentits i la contemplació de la bellesa.
Epicur es manifestava partidari de viure
en completa comunitat de béns i viure d’acord amb les regles de la natura. Els
principis epicuris, doncs, es basaven principalment a la recerca d’un camí que
servís per aconseguir la felicitat.
Epicur, al seu tractat Sobre el fi, afirma: <<Per la meva
part no sé concebre el bé, si prescindeixo dels plaers del gust, dels
plaers de l’amor, dels plaers de l’oïda, dels que procedeixen de les belles imatges
percebudes pels ulls, i, en general, de tots els plaers
que els homes posseeixen gràcies als
sentits. No és veritat que el goig espiritual sigui un bé, doncs, que també la ment s’alegra
amb l’esperança dels plaers sensibles, en el qual goig la naturalesa humana pot
lliurar-se del dolor.>> Un altre aspecte important
del pensament d’Epicur fou la seva
teoria sobre el llenguatge com producte natural d’expressió sonora de les emocions
experimentades pels homes per poder comunicar-se.
Jean Jacques Rousseau, al segle XVIII, va desenvolupar la tesi d’Epicur sobre el llenguatge, per tant, la modernitat del filòsof grec fou evident en els temps de la iIl·lustració. Dins del món clàssic destaca també la utopia de Plutarc, que escrigué Vida de Licurg, al contrari de Plató, reivindicava l’hegemonia de l’home davant el
Jean Jacques Rousseau, al segle XVIII, va desenvolupar la tesi d’Epicur sobre el llenguatge, per tant, la modernitat del filòsof grec fou evident en els temps de la iIl·lustració. Dins del món clàssic destaca també la utopia de Plutarc, que escrigué Vida de Licurg, al contrari de Plató, reivindicava l’hegemonia de l’home davant el
poder absolut de l’Estat. L’organització
social proposta per Licurg passava per la creació d’espais comuns, un dels
exemples és el de les cuines i menjadors col·lectius. A aquests banquets assistien els infants
portats pels seus familiars com si anessin a la classe d’una escola a l’aire lliure:
<<...on escoltaven -diu Plutarc- conversacions
polítiques, filosòfiques i rebien una
educació molt lliberal.>>
(Solidaridad Obrera, núm. 343, 15 de desembre de 2010)
No hay comentarios:
Publicar un comentario