(Coberta llibre d'Arnau Olivar) |
Els cinefòrums o cine clubs tornen a estar d’actualitat dins de la programació de moltes associacions cultural o cinemes de poble. Aquesta tradició cinematogràfica va començar els anys trenta de la mà dels avantguardistes i ha continuat, amb més o menys
persistència fins els nostres dies. El cinefòrum en realitat no és més que la difusió d’una projecció cinematogràfica, normalment d’autor, que és comentada i analitzada per un expert que obre el debat als assistents al film. Ara editorial Base presenta Els cinefòrum de Monserrat d’Arnau Olivar (Barcelona, 1924), escriptor de llarga volada que ha publicat diversos treballs d’assaig i crítica cinematografia, alguns dels quals han estat publicat a França. També ha destacat com a crític de cinema a publicacions com Canigó o Serra d’Or.
L’autor d’aquest assaig va fundar l’any 1948 amb Antoni Farré, el cineclub La Llanterna Màgica. Degut a l’èxit de les sessions cinematogràfiques Olivar va ésser convidat per la Fedération Français de Cinéclubs a dirigir els prestigiosos Weekends de
la Llanterna Màgica a Perpinyà, sessions que van durar des de 1957 fins a 1970 i que atreia a tants catalans o espanyols a veure aquelles pel·lícules de gran qualitat que la censura franquista prohibia. Arnau Olivar va dirigir també des de 1963 fins l’any 2000
les sessions de cinefòrum celebrades a la comunitat benedictina de Montserrat. L’autor recull en aquest volum la història d’aquestes sessions cinematogràfiques realitzant un estudi minuciós de cada pel·lícula projectada a Montserrat, així com la fitxa tècnica del
film. El monjo de Montserrat i historiador Hilari Raguer, afirma: “Per als monjos, els cinefòrums no eren un mer entreteniment, sinó que volien introduir una comunitat dedicada a la pregària però molt atenta a la realitat humana i sempre circundant en diàleg entre fe i cultura, en aquest element tan important de la nostra societat que és el cinema.” Per els amants del cinema aquest llibre és una bona eina per conèixer un munt de pel·lícules, algunes d’elles passades en els cinemes d’Art i Assaig, que van ser una font de cultura per una generació de cinèfils. Entre les nombroses pel·lícules vistes
a Montserrat en citaré algunes de mítiques que apareixen en l’assaig d’Arnau Olivar: La quimera de l’or (Charles Chaplin), El cuirassat Potemkin (S.M. Eisenstein), La gran il·lusió (Jean Renoir), L’Evangeli segons Sant Mateu (Pasolini), Amacord (Fellini), Crits i murmuris (Bergman), La Via Làctia (Buñuel), Ciutadà Kane (Welles), Un tramvia anomenat desig (Kazan), Dublinesos (John Huston), Rashomon (Kurosawa), 2001: una odissea a l’espai, etc. Tot un reguitzell de cultura cinematogràfica posat a l’abast de tots els amants del cinema.
Ferran Aisa-Pàmpols
(El Punt Avui, 5 d’abril de 2013)
No hay comentarios:
Publicar un comentario